Library, e-Resources

Bu koleksiyon için kalıcı URI

İstanbul Bilgi Üniversitesi Kütüphanesi bünyesinde üretilen akademik çıktıların koleksiyonudur.

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 34
  • Öğe
    The Myongji University Library Experience: The Impact of the ERASMUS+ Personnel Exchange Program on the Professional Development of University Librarians
    (University and Research Librarians Association (UNAK), 2023) Tufanyazıcı, Ece; Bilek, Fatma
    University libraries are units that support education, training within the scope of research and development activities of universities. University libraries provide users with lifelong learning skills in the production, access and management of ever-increasing knowledge while providing access to current, reliable and universal knowledge to serve society. Librarians working in university libraries need to continue their professional development in order to meet the increasing information needs of users, to be aware of the changes in user expectations, to follow current developments and to provide better service to users. In this context, librarians, as university personnel, support their professional development by participating in various in-service training activities such as workshops, courses, seminars, and conferences both domestically and internationally. The ERASMUS+ Personnel Exchange Program is one of the activities for that enable university staff and librarians to acquire new experiences and competencies abroad. In this study, the impact of the ERASMUS+ Personnel Exchange Program on the professional development of librarians working in university libraries, how it affects the perspectives of librarians participating in the mobility, and the experiences gained in the Myongji University Library in South Korea, which was visited within the scope of the mobility, were shared. At the same time, South Korean traditions/customs were mentioned. © 2023 University and Research Librarians Association (UNAK). All rights reserved.
  • Öğe
    COLLNET 2011 Proceedings
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2011-09-20)
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    RDA ve MARC 21 standartları çerçevesinde bir bilgi kaynağı olarak efemeraların kataloglanması
    (Türk Arşivciler Derneği, 2022) Kılıç, Serkan; Delibaş, Burak
    ÖZET: Bilgi kaynaklarının sosyal, kültürel ve tarihi çalışmalardaki rolleri zaman içerisinde değişmektedir. Akademik çalışmaların yanı sıra efemeralar da barındırdıkları bilgi değerleri bakımından günümüzde bilimsel çalışmalarda yerini almış ve değer görmeye başlamıştır. Koleksiyonerler, araştırmacılar ya da ilgilileri için birer malzeme/bilgi değeri taşıyan efemeralar, arşiv, müze veya kütüphane koleksiyonlarında daha fazla yer almayı hak etmektedir. Efemeraların tanımlanması ve sınıflandırılması noktasında rehber olabilecek araştırmalar çok sınırlıdır. Ayrıca üniversitelerin bilgi ve belge yönetimi bölümü müfredatlarında da efemeralara yönelik yeterli planlamalar görülememektedir. Bilgi merkezlerine, kütüphanecilere, bilim insanlarına ve kütüphane otomasyonları üzerine çalışma yapan firmalara fikir sunabilmek adına bu çalışmada, efemeraların Kaynak Tanımlama & Erişim (Resource Description and Access – RDA) ve Makinece Okunabilir Kataloglama (Machine Readable Cataloging – MARC) standartları kapsamında kataloglanabilirliğini ölçerek niteleme alanlarına örnekler verilmiştir. Çalışmadaki efemeralar gözlem ve doküman analiz yöntemiyle incelenmiş ve elde edilen veriler kapsamında kataloglanma örnekleri sunulmuştur. Örnekler sonucunda MARC 21 ve RDA standartları kapsamında efemeraların kataloglanabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Efemera seçiminde efemeraların güncel kataloglama standardı RDA’ya göre kataloglanabilirliğini ve kütüphane tarihini yansıtan efemeraların tanıtımı amaçlanmıştır.
  • Öğe
    Library Seals
    (TURKISH LIBRARIANS ASSOC, 2022-06-30) Işık, Hatice; Akyol, Fatma
    Özet: n this research, we aim to elicit the current situation by examining how book/library seals are used in today's university libraries, where the seal is used together with seal designs and seal examples. In order to querry the library seals, the dictionary meaning and the importance and history of the seal are debated in general. In the continuation of the article, the randomly selected library seal samples were evaluated with the figurative scanning model. Since the researches and academic studies on seals used in libraries only cover a certain period and there are very few studies in this context, it is aimed to reveal the new era uses and to be a roadmap for future studies on this subject. It is the ultimate aim of this authors to increase researches and publications on this subject.
  • Öğe
    Kaynak tanımlama ve erişim (RDA) formatının üniversite kütüphanelerinde uygulanması: İstanbul Bilgi Üniversitesi Kütüphanesi kataloglama ve üst veri bölümü örneği
    (Türk Kütüphaneciliği, 2019) Işık, Hatice; Kılıç, Serkan; Delibaş, Burak
    ÖZET: Bu çalışmada kataloglamada Anglo Amerikan Kataloglama Kuralları 2’nin (AAKK2) yerini alan ve yeni kataloglama standardı olan Kaynak Tanımlama ve Erişim (Resource Description and Access - RDA) formatının İstanbul Bilgi Üniversitesi Kütüphanesinde nasıl uygulandığı, genel tarihçesi ile anlatılmaktadır. Ayrıca İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınevi kitaplarının orijinal katalog formatında nasıl değişiklikler yapıldığı ve şu an kullanılan format örneklendirilmektedir. RDA formatı ile kataloglama yapılarak, kütüphane standartlarının devamlılığı sağlanmakta ve AAKK2’ye göre daha nitelikli ve ayrıntılı katalog yapılmaktadır. Farklı kaynak türlerinde katalogların yapılması ile katalog kütüphanecilerinin RDA konusundaki bilgileri ve tecrübeleri perçinleştirilerek, kaynaklara çok daha hızlı, doğru ve ayrıntılı şekilde erişim mümkün olacaktır. Böylece hem mesleki gelişim hem de bilgi ve belgeye ulaşım sağlanmaya devam edilecektir.
  • Öğe
    Yeni Koronavirüs (COVID-19) sürecinde Türkiye’de Üniversite Kütüphaneleri
    (2020) Çuhadar, Sami; Çimen, Ertuğrul; Gürdal, Gültekin; Çanak, Tuğba Akbaytürk
    -ÖZ- Bu çalışmanın amacı Yeni Koronovirüs (COVID-19) nedeniyle binalarını kapatarak yüz yüze kullanıcı hizmetlerine ara vermek ya da askıya almak durumunda kalan üniversite kütüphanelerini tespit etmek, hizmetlerine devam edenlerin hizmetlerini hangi
  • Öğe
    Avrupa kültür başkentleri, kütüphaneleri ve İstanbul 2010
    (Bilgi Dünyası, 2009) Katipoğlu, Serdar
    ÖZET: Bu yazıda, Avrupa Kültür Başkentlerinin oluşumu, kütüphanelerin bir kültür sektörü olarak yeniden tanımlanması, kültür başkentlerinin kendi süreçleri içinde kütüphanelerle ilgili geliştirdikleri projeler ve uygulamalar anlatılmıştır. Bu bağlamda, 2010 yılında Avrupa Kültür Başkenti olacak İstanbul’un, kütüphaneler ile ilgili politikasının belirlemesi ve uygulamaya geçilmesinin gerekliliği vurgulanmıştır.
  • Öğe
    Türk Hukuk Kütüphanecileri Platformu'nun oluşum süreci
    (Bilgi Dünyası, 2008) Çuhadar, Sami
    ÖZET: Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler toplumları ve bireyleri giderek birbirlerine yakınlaştırmaktadır. Bu nedenle, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanan, bilgiye dayalı karar alma süreçleriyle daha fazla değer üreten bireylerin yetiştirilmesi ve bu gelişime katkıda bulunacak mesleki örgütlerin kurulması son derece önemlidir. Bu bağlamda, kütüphanecilik alanında da sivil toplum kuruluşlarının - derneklerin, konsorsiyumların, platformların ve mesleki birlikteliklerin - kurulması ve desteklenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de kütüphanecilik alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarına kısaca değinilmiş ve Türk Hukuk Kütüphanecileri Platformunun oluşum süreci ve faaliyetleri anlatılmıştır. Ayrıca derneklerin meslekler üzerindeki etkileri ve gerekliliği konusunda da görüşler sunulmuştur.
  • Öğe
    İnternete dayalı uzaktan öğretim ve üniversite kütüphaneleri
    (Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2003) Çuhadar, Sami; Çelik, Sönmez
    ÖZET: Hızla gelişmekte olan bilgi teknolojisi, uzaktan öğretim türlerinin çeşitlenmesine ve internete dayalı uzaktan öğretimin yaygınlaşmasına neden olmuştur. Bu yazıda, öğretim sistemi içinde önemli bir yeri olan kütüphane ve bilgi merkezlerinin, uzaktan öğrenim gören bireylerin bilgi ihtiyaçlarını karşılamak için geliştirdikleri hizmet türleri üzerinde durulmakta ve bilgi kaynaklarının elektronik ortama aktarılarak, kütüphane kullanıcılarına sunulduğu sanal kütüphane anlatılmaktadır. Ayrıca, uzaktan öğrenim gören bireylerin bilgi ihtiyaçlarının en üst düzeyde karşılanabilmesi için enformasyon uzmanlarına yönelik öneriler sunulmaktadır.
  • Öğe
    ANKOS Publisher Application System and Its Impact on the e-Resource Evaluation Process
    (Routledge Journals, 2013-03) Çuhadar, Sami; Bulut, Burcu; Uğur, Handan; Gürdal, Gültekin; Holt, İlkay; Akbayrak, Emre H.; Çelebi, Mustafa K.
    The Publisher Application System (PAS) is a Web-based archiving and online evaluation system developed by the Database Evaluation Group (DEG), one of the working groups formed within the Anatolian University Libraries Consortium (ANKOS). The DEG was formed in 2008 to inquire and evaluate e-resources suited to the needs of the consortium; to follow up similar consortial activities worldwide as well as developments in connection with the scientific publishing industry; and to determine, implement, and improve pricing models in accordance with the prevailing economic, legal, and academic system. Development of the PAS was essential to ensure standardization and sustainability towards a more detailed and effective analysis of e-resources qualifying for evaluation by ANKOS. The PAS played an important part not only in establishing and defining the workflow of the DEG, but also in creating an archive of both the e-resources submitted to the consortium and the applicant publishers/agents submitting these resources. This article outlines the process that started with the foundation of the DEG through the formation of the PAS as well as the present setup of the system. It is also hoped that this case study will have a positive contribution to the processes being followed by the persons and the groups engaged in similar activities. (C) 2013 Elsevier Inc. All rights reserved.
  • Öğe
    My Dear Professor Meral Alpay
    (TURKISH LIBRARIANS ASSOC, 2019-01) Işık, Hatice
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Resource Description and Access (RDA) Format in University Library: Istanbul Bilgi University Library Cataloging and Metadata Section
    (TURKISH LIBRARIANS ASSOC, 2019-01) Işık, Hatice; Kılıç, Serkan; Delibaş, Burak
    In this paper, it will be chronologically described how Resource Description and Access (RDA) format which takes the place of the Anglo American Cataloging Rules 2 (AACR2) has been applied in Bilgi University Libraries. In addition, the changes in the original cataloging format of the books & resources of Istanbul Bilgi University Publishing and the current applications will be illustrated with examples. Cataloging with RDA format ensures the continuity of library standards and more qualified and detailed cataloging which have been made based on the AACR2. By cataloging of different types of sources, it will be possible for catalog librarians to access more accurate and detailed resources much faster by consolidating their knowledge and experience on RDA. Thus; both professional development and access to information and documents will continue.
  • Öğe
    Gelişen teknoloji, yenilikçi kütüphane uygulamaları ve değişen kullanıcı profilinde bilginin keşfi
    (Üniversite ve Araştırma Kütüphanecileri Derneği, 2018) Turan, Abdullah; Türk, Ebru Gönül
    İnsan, tarih boyunca kendi hayatını kolaylaştırmak ve geliştirmek için birçok ürün ortaya koymuş, teknolojinin ortaya çıkışına ve gelişmesine liderlik etmiştir. İnsan yalnızca teknolojiye liderlik etmekle kalmayıp aynı zamanda bu gelişmelerden etkilenmiştir. Bu kapsamda; kütüphaneler de her zaman bilim, teknoloji ve toplumdan etkilenen kurumlar olmuşlardır. Gelişen teknolojiye ev sahipliği yapmak ve yeniliklere ayak uydurmak, kütüphaneler için zorunlu hale gelmiştir. Bu noktada göz önünde bulundurulması gereken önemli unsurlardan biri ise değişen kullanıcı profilleridir. Teknolojilerin, bilginin ve kullanıcı profillerinin günden güne değişimi; kütüphanelerin sahip olduğu teknolojileri, araçları, koleksiyonları ve verdikleri hizmetleri de etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı; belirli teknolojilerin (oyun teknolojileri, video teknolojileri gibi) kütüphanelerle olan ilişkisine ışık tutmak, bu kapsamda yeni nesil kütüphane kullanıcılarının beklentilerine yönelik uygulamaları incelemek ve sonuç olarak bunlarla ilgili kütüphanelere yönelik bir yol haritası belirlemektir. Çalışmada; oyun, video, robotik, sanal gerçeklik gibi teknolojilerden yararlanarak, “Bilginin keşfi sağlanabilir mi?”, “Kütüphaneler ve kullanıcılar nasıl etkilenir?”, “Dünyada ne tür örnekler var?” sorularına cevap aranacaktır. Konuya genel çerçeveden bakabilmek ve örnekleri daha iyi analiz edebilmek için internet üzerinden araştırma yapılması, basılı ve elektronik kaynakların incelenmesi, toplanan verilerin konuyla ilişkisinin değerlendirilmesi amacıyla araştırmanın yöntemi literatür taraması olarak belirlenmiştir.
  • Öğe
    Sivil Toplum Kuruluşlarına Genel Bakış ve ANKOS
    (İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 2020-05) Çuhadar, Sami
    Sivil toplum kuruluşu, gönüllülük esasıyla devlet yönetimi dışında oluşturulan ve etkinliklerin yürütüldüğü bireyler topluluğu olarak ifade edilmektedir. Bu toplulukların, ülkeler üzerinde siyasi, kültürel, sosyal ve ekonomik etkiler gibi birçok etkisi olabilmektedir. Özellikle sosyal medya araçları, görsel işitsel yayınlar ve bilgi iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ile birlikte sivil toplum kuruluşları, finans kuruluşları, çok uluslu şirketler ve medyadan sonra dünyada en önemli dördüncü güce sahip topluluk olarak gösterilmektedir. Bu çalışmada sivil toplum kavramı, türleri, tarihsel gelişimi, özellikleri ve önemi ele alınmıştır. Sivil toplum kuruluşlarının kişilere ve topluma sağladığı katkılar üzerinde durulmuştur. Ayrıca Sivil toplum örgütlerinden dernekler esas alınarak değerlendirmeler yapılmış, kütüphanecilik alanında faaliyet gösteren ANKOS Derneği sivil toplum kuruluşları kapsamında detaylı olarak incelenmiştir.
  • Öğe
    Kütüphane hizmetlerinin sunulmasında müşteri ilişkileri yönetiminin önemi
    (Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları, 2006) Çuhadar, Sami
    Bilgi teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte kütüphanelerde bir çok deği­şim yaşanmaktadır. Kütüphaneler artık otomasyon sistemleri kullanmakta, kay­nak sağlama belirli bir sistemde yapılmakta ve kaynakların bir çoğuna elektro­nik ortamdan erişilmektedir. Bu olumlu gelişmeler sayesinde kütüphane kulla­nıcıları bilgi kaynaklarını daha fazla kullanırken, kütüphanelere gelen kullanıcı sayısı günden güne azalmaktadır. Diğer bir deyişle, sanal kullanıcıların sayısı hızla artmaktadır. Bu gelişmelere paralel olarak. satın alınan kaynakların kullanıcılara duyu­rulması, abone olunan veritabanlarının ve diğer kaynakların maksimum kulla­nımının sağlanmasında etkin iletişim ön plana çıkmaktadır. Bu etkin iletişimi sağlamak için kütüphaneler; halkla ilişkiler, pazarlama, yönetim gibi diğer di­siplinlerden yararlanarak kütüphane kullanıcılannm/müşterilerinin yönetimini daha verimli hale getirebilirler. Bu çalışmada hizmet sektöründe de sık kullanı­lan müşteri ilişkileri yönetimi (Customer Relationship Management-CRM)'nin kütüphaneler açısından önemi ve kütüphanelerde nasıl uygulanabileceği anla­tılmaktadır. Müşteri ilişkileri yönetimi (MİY) ile kütüphane ve kullanıcılar ara­sındaki iletişimin nasıl üst seviyeye çıkacağı da tartışılan bir başka konudur.
  • Öğe
    Bilgi merkezlerinde hizmet kalitesi
    (Türk Kütüphaneciler Derneği, 2006) Çuhadar, Sami
    Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişimle birlikte (lnfonnation and Communication Technology - ICT) araştırmacıların kütüphanelerden istekleri ve hizmet beklentileri de değişmektedir. Uygulamaya konulduğu günden bugüne dünyada geniş bir uygulama alanı bulan Toplam Kalite Yönetimi (TKY) bu değişime ve beklentiye yanıt verecek bir yönetim biçimi olarak görülmektedir. Çünkü bu yönetim biçimi; kalite, kaliteli hizmet, sürekli iyileştirme, kullanıcı tatmini, çal;şanların tatmini, toplumsal sorumluluk, toplam katılımcılık, sürekli eğitim gibi kavramlarla donatılmıştır. Diğer bir deyişle, sürekli değişim, gelişim ve kaliteyi hedeflemektedir.
  • Öğe
    Üniversite kütüphanelerinde elektronik bilgi kaynaklarının kullanımını artırmada yeni yöntemler: İstanbul Bilgi Üniversitesi Kütüphanesi örneği
    (ÜNAK(ÜNİVERSİTE VE ARAŞTIRMA KÜTÜPHANECİLERİ DERNEĞİ), 2007) Çuhadar, Sami
    Kütüphaneler toplumların belleği olarak, hizmet verdikleri hedef kitlenin bilgi gereksinimlerini karşılamayı amaçlardır. Eskiden kütüphanelerin görevleri anlatılırken, sağlanan bilgi kaynaklarının belirli işlemlerden geçirilerek (kataloglama, sınıflama ... ) en kısa sürede kullanıma sunulması temel görevlerinden birisi olarak vurgulanırdı. Günümüzde ise, bilgi kaynaklarının "işlemlerinin" yapılması kadar, bilgi kaynaklarının "kullanımını artırma işlevi" ön plana çıkmıştır. Çünkü her geçen gün dergiler ve kitaplar daha çok elektronik ortamda erişilebilir biçimde sunulmaktadır. Elektronik ortamdaki bilgi kaynaklarının işlemleri çok kısa sürede yapılabilmektedir. Bu bilgi kaynaklarına erişim için bazen bir bağlantı yeterli olmakta ve binlerce bilgi kaynağına erişim sağlanabilmektedir. Ayrıca, bu gelişmelere paralel olarak "kütüphaneye gelen araştırmacı sayısı azalmakta, ancak uzaktan bilgiye erişim imkanları sayesinde bilgi kaynakları daha fazla kullanılmaktadır (Çukadar. 2007, s. 277). Diğer bir ifadeyle, sanal kullanıcıların sayısı hızla artmaktadır.
  • Öğe
    Türkiye’de üniversite kütüphaneleri: Mevcut durum ve gelecek
    (T.C. Yükseköğretim Kurulu, 2011-05) Çuhadar, Sami; Gürdal, Gültekin; Çelik, Sönmez; Kahvecioğlu, Kerem
    Üniversite Kütüphaneleri; üniversitenin amaç ve işlevlerine paralel olarak üniversitede yapılan öğretimi, araştırmayı, akademik çalışmaları doğrudan destekleyen, sürekli yeni bilgi kaynakları ile gelişen ve bilimin son verilerini kullanıma sunan kurumlardır. Ayrıca üniversite kütüphaneleri, ders programlarının içeriğinin oluşturulmasında, öğrenci ve araştırmacıların basılı ve elektronik ortamda bulunan bilgi kaynaklarını etkin biçimde arama-erişim-kullanım-değerlendirme becerilerinin kazandırılmasında önemli katkılar sağlamaktadır. Bu bağlamda, üniversite kütüphanelerinin amaç ve hedeflerini gerçekleştirebilmesi için bina, bütçe, personel, koleksiyon gibi temel unsurların yeterli düzeyde olması gerekmektedir. Bu çalışmada, üniversite kütüphanelerinin temel unsurları ve Türkiye’deki mevcut durum incelenerek, konu ile ilgili temel sorunlar irdelenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.
  • Öğe
    Robot ve yapay zekâ uygulamaları ile kütüphane mimarisi
    (Tarih Okulu Dergisi (TOD), 2020-08-31) Çuhadar, Sami
    Kütüphanelerin etkinliği ve verimliliğini bina, bütçe, kullanıcı, derme, personel, teknoloji gibi temel ögeler belirler. Bu öğelerden kütüphane binaları, bilgi kaynaklarının uygun ortamlarda tutulması, korunması, hızlı ve kolay kullanıma sunulması, araştırmayı ve okumayı teşvik edici bir ortam sunması gibi önemli işlevleri üstelenmiştir. Hızla gelişen ve değişen bilgi ve iletişim teknolojileri de kütüphane binalarını etkilemektedir. Bu çalışmada robot ve yapay zekâ uygulamalarının kütüphane binalarını, mimarilerini nasıl etkilediği ve gelecekte nasıl etkileyebileceği üzerinde durulmuştur. Ayrıca, mevcut ve yeni yapılacak kütüphane binalarında robot ve yapay zekâ uygulamalarının kullanılması konusunda önerilere yer verilmiştir.