Yazar "Köseoğlu Örnek, Özlem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çalışan çocukların psikolojik sağlık sorunları: sistematik derleme(STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 2017) Köseoğlu Örnek, ÖzlemÖzet: Amaç: Çalışan çocukların psikolojik sağlık sorunları ve ilişkili faktörler incelemektir. Yöntem: Konu ile ilgili orijinal araştırmalara ulaşmak için 2000-2015 yılları arasında Pubmed, Sciencedirect, Cochrane ve psychoInfo ile 2000- 2013 yıllarında Scirus elektronik veri tabanları taranmıştır. Kullanılan anahtar kelimeler “Child workers”, “child workers and psychological health”, “young workers and psychological health”dir. Orijinal dili İngilizce olan toplam 11.174 makale incelenmiş ve 7 makale derlemeye alınmıştır. Bulgular: Çalışan çocukların psikolojik sağlık durumu ile ilgili yapılan 7 çalışmanın hepsi gelişmemiş ülkelerde yapıldığı görülmüştür. Sistematik incelemeye alınan araştırmaların toplam örneklem sayısı 3989’dur. En yaygın görülen psikolojik sağlık sorunun anksiyete ve depresyon olduğu bulunmuştur. Çalışma koşullarından uzun çalışma saatleri, işyerinde düşük sosyal desteğe sahip olma, izin kullanmama, sigortasız çalışma ve işyerinde şiddete maruz kalma ile psikolojik sağlık sorunları arasında ileri derecede anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.001). Sonuç: Çalışma ortamı ve özellikleri çocuklarda ciddi sağlık sorunlarına neden olmaktadır. Çocuk işçiliğinin özellikle gelişmekte olan ülkelerde artış göstermesine karşın çocukların sağlığını koruma, geliştirme ve hastalıklardan önleme stratejileri üzerine yeterli araştırmaların yapılmadığı görülmektedir. Çalışma koşullarının uluslararası standartlara uygunluğunun sağlanması gerekmektedirÖğe Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları, öz etkililik-yeterlilik düzeyleri ve etkileyen faktörler(Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 2017) Köseoğlu Örnek, Özlem; Kürklüb, AhuÖzet: Amaç: Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları, öz etkililik-yeterlilik düzeyleri ve etkileyen faktörleri tanımlamaktır. Gereç ve Yöntemler: Kesitsel araştırmanın populasyonu, özel bir üniversitenin bir, iki ve üçüncü sınıflarında hemşirelik, fizyoterapi ve rehabilitasyon, beslenme ve diyetetik bölümlerinde eğitim alan 480 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem herhangi özel bir seçim kriteri olmaksızın, veri toplama sürecinde sınıfta olan öğrenci populasyonundan seçilmiştir (n=404). Veri toplama araçları olarak, tanıtıcı özellikler formu, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-II (SYBD-II) ölçeği ve Öz Etkililik-Yeterlilik (ÖEY) ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,35±1,22 (min=18, max= 23) (n= 404) ve %79,7’si kadın idi. Öğrencilerin %42,6’sı beslenme, %29,2’si fizyoterapi ve %28,2’si hemşirelik bölümünde eğitim almaktadır. Öğrencilerin öz etkililik-yeterlilik düzeyi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları puanının orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Hemşirelik bölümünde okuyanların ve Güneydoğu Anadolu bölgesi doğumlu olanların, diğer bölüm ve bölgede doğanlara göre öz etkililik-yeterlilik düzeyi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları toplam puanının anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p?0,05). Genel sağlık durumunu “iyi” olarak ifade edenlerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları; birinci sınıfta okuyanların, kronik bir hastalığı olanların ve ilköğretim mezunu anneye sahip olanların öz etkililik-yeterlilik düzeyleri istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p?0,05). SYBD-II ve ÖEY toplam puanları arasında ileri derecede güçlü pozitif doğrusal ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur (p?0,001). Sonuç: Yaşam deneyimi, sosyoekonomik durum ve öz etkililik-yeterliliğin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının kazanılması üzerinde önemli etkisi vardır. Öz etkililik-yeterlilik düzeyi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını güçlendiren programların geliştirilmesinin öğrencilerin yaşamı üzerinde önemli etkisi olacağı düşünülmektedir.