Yazar "Kara, Demet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Alanında Bir Klinik Gidiş Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formu’nun (HoNOSCA-TR) psikometrik özellikleri(Klinik Psikoloji Araştırmaları Derneği · KPAD 2020, 2020) Halfon, Sibel; Çavdar, Alev; Kara, Demet-Öz- Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Alanında Bir Klinik Gidiş Değerlendirme Ölçeği (Health of the Nation Outcome Scales for Children and Adolescents (HoNOSCA) İngiltere’de ruh sağlığı alanında sonuç tarama amacıyla klinisyenler tarafından dÖğe Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Alanında Bir Klinik Gidiş Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formu’nun (HoNOSCA-TR) psikometrik özellikleri(2020) Kara, Demet; Çavdar, Alev; Halfon, SibelÇocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Alanında Bir Klinik Gidiş Değerlendirme Ölçeği(Health of the Nation Outcome Scales for Children and Adolescents (HoNOSCA) İngiltere’de ruh sağlığı alanındasonuç tarama amacıyla klinisyenler tarafından doldurulmak üzere geliştirilmiştir. Ölçeğin geçerliği ve güvenirliğiTürkiye’de küçük bir örneklem üzerinde daha önce değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın amacı HoNOSCA’nınTürkçe uyarlamasının (HoNOSCA-TR) geçerlik ve güvenirliğinin daha geniş bir örneklem ile saptanmasıdır.İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık Merkezi’nde psikoterapi gören 168 çocuğun aile, öğretmen veterapistlerinden psikoterapinin başında ve sonunda HoNOSCA-TR’nin yanı sıra Çocuk ve Genç Davranış DeğerlendirmeÖlçeği, Öğretmen Bilgi Formu ve Çocukların Global İşlevsellik Skalası’nı doldurmaları istenmiştir.HoNOSCA-TR’nin faktör yapısı açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile incelendiğinde faktör örüntülerininözgün ölçekteki örüntüyle örtüşmediği; ancak davranış ve bilişsel sorunlar, algısal ve fiziksel bozulmalar, duygusalve sosyal sorunlar olmak üzere üç faktöre ayrıştığı ve kavramsal olarak tutarlı, istatistiki olarak anlamlı bir yapıoluşturduğu görülmüştür. Ancak, faktörlerin iç tutarlılıkları zayıftır. HoNOSCA-TR diğer değerlendirme ölçekleriile anlamlı istatistiki ilişki göstermiş ve danışanları tanıya göre ayrıştırmıştır. Ayrıca kodlayıcılar arası güvenirlikve test-tekrar test güvenirliği yeterli düzeyde bulunmuştur. Danışanların psikoterapi öncesi ve sonrası puanlarındabulunan anlamlı farklılaşma HoNOSCA-TR’nin değişime hassasiyetine işaret etmiştir. Bu çalışma, HoNOSCA-TRhakkında daha önce yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmasını desteklemektedir. Ölçeğin birleşen ve ayrıştırıcıgeçerliği, kodlayıcılar arası güvenirliği ve test-tekrar güvenirliği yeterli düzeyde bulunmuş; faktör yapısı ve içtutarlılığı konusunda çalışmalara devam edilmesi gerektiği görülmüştür.Öğe Gözleme dayalı terapötik ittifak ölçeği türkçe formu’nun (gdtiö) psikometrik özellikleri (gdtiö’nün psikometrik özellikleri)(Türk Psikoloji Yazıları, 2020) Halfon, Sibel; Özsoy, Deniz; Kara, Demet; Çavdar, AlevÖzet: Bu araştırmada çocuk psikoterapisinde terapötik ittifakı değerlendirmek için geliştirilen Gözleme Dayalı Terapötik İttifak Ölçeği Türkçe formu’nun (GDTİÖ) psikometrik özelliklerinin sınanması amaçlanmıştır. İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikoterapi Araştırmaları Laboratuvarı’nda psikodinamik yönelimli çocuk psikoterapisi gören 117 çocuk ve 38 terapiste ait seanslar araştırma örneklemini oluşturmuş ve dış gözlemciler tarafından GDTİÖ kullanılarak kodlanmıştır. Ayrıca çocukların aile, öğretmen ve terapistlerinden psikoterapi sürecinin başında Çocuk ve Genç Davranış Değerlendirme Ölçeği, Öğretmen Bilgi Formu ve Çocuklar için Genel Değerlendirme Ölçeği’ni doldurmaları istenmiştir. GDTİÖ’nün faktör yapısı incelendiğinde, bu çalışmadaki yapının özgün yapıdan farklı, fakat daha sonra yapılan faktör analizi çalışmalarında ortaya çıkan faktör yapısıyla benzer olduğu, olumlu ve olumsuz ittifak olarak ayrıştığı görülmüştür. Bütün ölçeğin ve olumlu ittifak faktörünün iç tutarlılık katsayılarının yeterli düzeyde olduğu, ancak olumsuz ittifak faktörünün iç tutarlılığının düşük olduğu bulunmuştur. Gözlemciler arası güvenirlik ve test-tekrar test güvenirliği uygun düzeyde bulunmuştur. Birleşen geçerlik analizlerine göre GDTİÖ’nün diğer ölçeklerle ilişkisi beklenen yönde bulunmuş, ayrıştırıcı geçerlik analizlerinin bir kısmı da ölçeğin gruplar arasında farklı değerler sergileyebildiğini göstermiştir. Söz konusu ölçeğin kabul edilebilir düzeylerde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ve Türkiye’de çocuklarla yürütülen psikodinamik yönelimli psikoterapi çalışmalarında kullanılabileceği düşünülmektedir. Ancak, ölçeğin psikometrik özelliklerinin farklı örneklem ve terapi yönelimleri ile sınanması gerekmektedir.Öğe Gözleme Dayalı Terapötik İttifak Ölçeği Türkçe Formu’nun (GDTİÖ) Psikometrik Özellikleri (GDTİÖ’nün Psikometrik Özellikleri)(2020) Çavdar, Alev; Kara, Demet; Özsoy, Deniz; Halfon, SibelBu araştırmada çocuk psikoterapisinde terapötik ittifakı değerlendirmek için geliştirilen Gözleme Dayalı Terapötik İttifak Ölçeği Türkçe formu’nun (GDTİÖ) psikometrik özelliklerinin sınanması amaçlanmıştır. İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikoterapi Araştırmaları Laboratuvarı’nda psikodinamik yönelimli çocuk psikoterapisi gören 117 çocuk ve 38 terapiste ait seanslar araştırma örneklemini oluşturmuş ve dış gözlemciler tarafından GDTİÖ kullanılarak kodlanmıştır. Ayrıca çocukların aile, öğretmen ve terapistlerinden psikoterapi sürecinin başında Çocuk ve Genç Davranış Değerlendirme Ölçeği, Öğretmen Bilgi Formu ve Çocuklar için Genel Değerlendirme Ölçeği’ni doldurmaları istenmiştir. GDTİÖ’nün faktör yapısı incelendiğinde, bu çalışmadaki yapının özgün yapıdan farklı, fakat daha sonra yapılan faktör analizi çalışmalarında ortaya çıkan faktör yapısıyla benzer olduğu, olumlu ve olumsuz ittifak olarak ayrıştığı görülmüştür. Bütün ölçeğin ve olumlu ittifak faktörünün iç tutarlılık katsayılarının yeterli düzeyde olduğu, ancak olumsuz ittifak faktörünün iç tutarlılığının düşük olduğu bulunmuştur. Gözlemciler arası güvenirlik ve test-tekrar test güvenirliği uygun düzeyde bulunmuştur. Birleşen geçerlik analizlerine göre GDTİÖ’nün diğer ölçeklerle ilişkisi beklenen yönde bulunmuş, ayrıştırıcı geçerlik analizlerinin bir kısmı da ölçeğin gruplar arasında farklı değerler sergileyebildiğini göstermiştir. Söz konusu ölçeğin kabul edilebilir düzeylerde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ve Türkiye’de çocuklarla yürütülen psikodinamik yönelimli psikoterapi çalışmalarında kullanılabileceği düşünülmektedir. Ancak, ölçeğin psikometrik özelliklerinin farklı örneklem ve terapi yönelimleri ile sınanması gerekmektedir.