Yazar "Şen, Doruk" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Kriptopara Dinamikleri: Bitcoin Cash, Ethereum, Litecoin ve Ripple(2021) Hazır, Umut; Dönmez, C. Çağrı; Şen, DorukBu makalenin amacı kriptopara birimleri olarak da adlandırılan merkezi olmayan para birimleri olan Bitcoin Cash, Ethereum, Litecoin ve Ripple arasındaki ilişkilerin ortaya çıkarılmasıdır. Çalışmada üzerinde çalışılan dönem 03.08.2017 – 17.03.2020 tarihleri arasıdır. Çalışmada birim kök testi olarak Augmented Dickey-Fuller (ADF) testi uygulanarak serilerin durağan olduğu düzeyler saptanmış ve aralarındaki nedensellik ilişkisi Granger nedensellik testi ile sınanmıştır. Seriler arasındaki ilişkilerin yönü ve büyüklüğü, vektör otoregresif (VAR) model tekniğiyle belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca, etki-tepki analizleri ve varyans ayrıştırma analizleri yapılarak serilerin standart sapmasında meydana gelen değişimin dönem bazında % kaçının diğer değişkenler tarafından açıklandığı ortaya konmuştur.Öğe Serbest gezen araba paylaşım sistemi için kullanıcı temelli yer değiştirme stratejisi: Bir İstanbul örneği(Pamukkale Üniversitesi, 2024) Şimşir, Mısra; Yıldırım, Umman Mahir; Şen, DorukSınırlı kaynaklara sahip bir dünyada, bireylerin paylaşımlı sistemleri kullanma ve kullanımlarını optimize etmek için stratejiler geliştirmesi hayati öneme sahiptir. Bu duruma cevap olarak, ‘hizmetleştirme’ özellikle araç paylaşım sistemlerinde hızla büyüyen umut verici bir çözüm olarak ortaya çıkmıştır. Bu sistemler ikiye ayrılmaktadır; istasyon tabanlı ve serbest dolaşan. Serbest dolaşan sistemlerin belirlenmiş operasyonel bölgeler içinde araçları herhangi bir yerden alıp bırakmaya izin verdiği bilindiği için müşterilere daha fazla esneklik sunar. Bu esneklik, talep ile arz arasındaki potansiyel bir dengesizlik getirerek ek bir maliyete neden olabilmektedir. Bu çalışmada, serbest dolaşan araç paylaşım sisteminin dengesizlik problemi ele alınmıştır. Bu problemi çözmek için serbest dolaşan araç paylaşım sistemleri için bir karma tamsayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiş ve gerçek verilerle test edilmiştir. Önerilen sistem dört modülden oluşmaktadır: kümeleme, tahmin, optimizasyon modeli ve yeniden konumlandırma stratejisi. Sonuçlara göre, sistemin %9 daha fazla talebi karşılayarak daha dengeli ve %6 daha fazla kazanç sağlayarak daha karlı olduğu gözlemlenmiştir. Çalışma İstanbul merkezli bir araç paylaşım şirketi üzerinde gerçekleştirilmiştir, ancak sonuçlar herhangi bir serbest dolaşan araç paylaşım sistemine uygulanabilir. Bu, talebi karşılayarak ve sistemi dengeleyerek müşteri memnuniyetini sağlamaktadır.