Research Centers Collection

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 47
  • Öğe
    Dikotomiden simbiyotiğe: nasıl direnilmektedir?
    (Mülkiye Dergisi, 2015) Erol, Özgür
    ÖZET: Foucault’un iktidar analitiği ve direnme anlayışı o hayattayken de, sonrasında da birçok eleştiriye muhatap olur. Eleştirilerin ana izleği Foucault’un nihilizmi ve mevcut düzene alternatif getirmediği üzerinde yoğunlaşır. Bu eleştirilere yanıt geliştirme çabasına girişmeksizin, ilkin Foucault teorisinde “direnme” nosyonunu ve muhalif politik-etik pratikler açısından ürettiği yorum alanını incelemek gerekir. Ki bu da kaçınılmaz olarak Nietzsche felsefesine bağlanmaktadır. Foucault’da iktidarı yönetim modeli bağlamındaki tanımıyla düşünürsek, iktidar eylemi, başkalarının eylemleri üzerinde eylemde bulunma kipi ise; direnme eylemi de o “başkalarının” özeylemlilikteki ısrar ve yaratıcılık gücü, bazı durumlarda yönetme kipliğine karşı durma, yönetilemezlik bölgeleri oluşturma ya da bazı durumlarda o eylemi dönüştürme ya da devralma adına geliştirilmiş her tür dinamizmdir diyebiliriz. Biraz daha ötede, Foucault’a göre direniş, iktidar ilişkisi dinamiğinin anahtar kavramıdır, eğer direniş olmasa iktidar ilişkileri de olmazdı. Bundan, direnmelerin, Foucault teorisindeki kurucu rolü dolayısıyla iktidarın türevi ya da eklentisine dönüştürülemeyeceği anlamı çıkar. Direnmelerin iktidara dışsal olmayışından, yani iktidar-direniş iç içeliğinden bazı kuramsal sonuçlara ulaşılır. Bu sonuçlardan en önemlisi, iktidar ve direnme güçlerinin iç içe geçmişliğinin, iktidar ve direnme arasında simbiyotik bir ilişki inşa ettiğidir ve bu ilişkide karşılıklı etkileşim, birbirini dönüştürme, sürece aktif müdahale her zaman mümkündür. İktidar-direniş içiçeliğine dair kuramsal tespitler kaçınılmaz olarak “Nasıl Direnilmektedir?” sorusuna bağlanacaktır. “İktidar-karşı-iktidar döngüselliğine düşmeyecek, iktidar güçleri ile simetrik bir düzleme yerleştirilemeyecek, asimetrik bir direnme mümkün müdür ya da nasıl mümkündür” sorusunun olası yanıtları direnmelerin güncel örnekleri ve ortaklaşan özellikleri üzerinden irdelenmelidir. Adorno ve Horkheimer’ın Odysseus örneğinde hukuki sözleşme tipi olarak analiz ettiği anlatı, bir kez de direnmenin karşı-iktidara dönüşme eğilimi/kapasitesi açısından incelenecektir. Günümüzde sınıf mücadelesine ya da ulusal kurtuluş mücadelelerinin yekpareliğine indirgenemeyecek çokluk ve yaygınlıkta direnme hareketlerinin varoluşu söz konusu: Feministler, LGBT hareketleri, çocuklar ya da engellilerin maruz kaldıkları türden ayrımcılık tiplerine karşı mücadeleler, ekoloji hareketleri, etnik-dinsel-mezhepsel yapıların kültürel ve kolektif hak mücadeleleri, eğitim, sağlık ve adalet sistemini kökten sorgulayan düşünce hareketleri, sınır-ötesi mücadele kuruluşları ve daha pek çoğu. Bu mücadelelerin eski tip savaşımlardan farklılaşan ortak özellikleri nelerdir? Bu mücadelelerin iktidardan talep etme oyunuyla kurdukları yeni ilişki; merkezsiz ve sınır-aşırı karakterleri; en yakın iktidar odağını hedef almaları; iktidar etkilerini ve bilgiiktidar eklemlenmesini sorgulamaları; yönetme ve yönetilme meselesine yaklaşımları; direnişler içerisinde yaşam ve birey konumlarının sorgulanması… Yazı içerisinde analiz edilen temel özellikler bunlardır. Yeni mücadele ve isyan tiplerinin bu ve benzeri özellikleri Gezi, Tahrir, Rojava gibi örnekler dâhilinde ve toplumsallık içerisinde değerlendirilecektir.
  • Öğe
    Mülk, Mahal, İnsan İstanbul’da Kentsel Dönüşüm
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2013-03) Türkün, Asuman
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Euro-Türkler
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2005-08) Kaya, Ayhan; Kentel, Ferhat
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Türkiye’de Çerkesler Diasporada Geleneğin Yeniden İcadı
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011-01) Kaya, Ayhan
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Türkiye’de gönüllülük : deneyimler, sınırlılıklar ve yeni açılımlar / derleyen Emre Erdoğan, Pınar Uyan-Semerci, Nurhan Yentürk, Laden Yurttagüler
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2020-11) Yentürk, Nurhan; Erdoğan, Emre; Semerci, Pınar Uyan; Yurttagüler, Laden
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    İklim pahası: Çevre koruma ve iklim değişikliği ile mücadelede kamu harcamaları
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2020-10) Yentürk, Nurhan
    Türkiye İklim Değişikliği Stratejisi ve İklim Değişikliği Eylem Planı ve Niyet Edilen Ulusal Olarak Belirlenmiş Katkı belgeleri yayımlanmış ve bunlara bağlı olarak çok sayıda mevzuat degişiklikleri yapılmıştır. Bu çalışmada, kamunun, bu dokümanlar ve eylem planlarında yer alan hedeflere ve taahhütlere ulaşmak için ne kadar mali kaynak ayırdığı incelenmektedir. Bu eserde, kamu mali sisteminde harcamaların sınıflandırılmasında yer alan “çevre koruma” harcamalarına, iklim değişikliği ile mücadele için yapılan azaltım ve uyum harcamaları da katılarak, kapsamlı bir “Çevre Koruma ve İklim Değişikliği Harcama” tanımı yapılmıs ve ilgili kamu kurumlarının harcamaları içinden bu harcamalar ayrıştırılmış ve ileriki yıllarda isteyen kişi veya sivil toplum kuruluşlarınca izlenebilmeleri için göstergeler oluşturulmuştur. Harcamaları incelenen kurumlar arasında, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Meteoroloji Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ticaret Bakanlığı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi dahil olmak üzere 14 Büyükşehir Belediyesi yer almaktadır.
  • Öğe
    Study of e(+)e(- )-> pi(+)pi(-)pi(0)eta(c) and evidence for Z(c) (3900)(+/-) decaying into rho(+/-)eta(c)
    (AMER PHYSICAL SOC., 2019-12-24) Çetin, Serkant Ali
    We study the reaction e(+)e(-) -> pi(+)pi(-)pi(0)eta(c) for the first time using data samples collected with the BESIII detector at center-of-mass energies root s = 4.226, 4.258, 4.358, 4.416, and 4.600 GeV. Evidence of this process is found and the Born cross section sigma(B) (e(+)e(-) -> pi(+)pi(-)pi(0)eta(c)), excluding e(+)e(-) -> omega eta(c) and eta eta(c), is measured to be (46(-11)(+12) +/- 10) pb at root s = 4.226 GeV. Evidence for the decay Z(c) (3900)(+/-) -> rho(+/-)eta(c) is reported at root s = 4.226 GeV with a significance of 3.9 sigma, including systematic uncertainties, and the Born cross section times branching fraction sigma(B)(e(+)e(-) -> pi(-/+)Z(c) (3900)(+/-)) x B(Z(c)(3900)(+/-) -> rho(+/-)eta(c)) is measured to be (48 +/- 11 +/- 11) pb, which indicates that e(+) e(-)-> pi(-/+)Z(c) (3900)(+/-) -> pi(-/+)rho(+/-)eta(c) dominates the e(+) e(-) -> pi(+)pi(-)pi(0)eta(c) process. The Z(c)(3900)(+/-)->rho(+/-)eta(c) signal is not significant at the other center-of-mass energies and the corresponding upper limits are determined. In addition, no significant signal is observed in a search for Z(c) (4020)(+/-) -> rho(+/-)eta(c) with the same data samples. The ratios R-Zc(3900) = B(Z(c)(3900)(+/-) -> rho(+/-)eta(c))/B(Z(c)(3900)(+/-) -> pi(+/-)J/psi) and RZ(c)((4020)) = B(Z(c)(4020)(+/-) -> rho(+/-)eta(c))/B(Z(c)(4020)(+/-) -> pi(+/-)eta(c)) are obtained and compared with different theoretical interpretations of the Z(c)(3900)(+/-) and Z(c)(4020)(+/-).
  • Öğe
    Türkiye'de gençlik çalışması ve politikaları
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2008-04) Yentürk, Nurhan; Kurtaran, Yörük; Nemutlu, Gülesin
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Sosyal yardımlardan güvenliğe Türkiye’nin kamu harcamaları (2006-2017)
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2018-09) Yentürk, Nurhan
    Bu çalışmanın amacı, sosyal koruma, güvenlik ve yerel yönetim harcamalarını, konu ile ilgili akademik tartışmaların ışığında ele almak ve bu alanlarda kamunun harcama boyutunu incelemeye katarak tartışma alanını genişletmektir. Sosyal koruma harcamalarının hangi sosyal politika programlarına yöneltildiği ve tekil politika alanlarında nasıl değişimler yaşandığı verilerin mümkün kıldığı tüm alt politika ayrımları için ayrı ayrı incelenmiş ve sosyal politika alanının yapısı harcamalar üzerinden ele alınmıştır. Kitapta ESSPROS yöntemini kullanarak sosyal koruma harcamaları ve SIPRI yöntemi kullanılarak askeri harcamalar hesaplanmıştır. Yoksullara yönelik harcamalar ve engellilere yönelik harcamaların yanı sıra, SGK ve sağlık harcamaları uzun dönemli olarak incelenmiş ve şehir hastanelerinin Sağlık Bakanlığı bütçesine etkisi tartışılmıştır. İç güvenlik harcamaları incelenirken örtülü ödeneğin yer aldığı Başbakanlık ve Cumhurbaşkanlığı’nın harcamalarına da yer verilmiştir. Kitapta yerelleşme tartışmaları ile birlikte İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin harcamaları ve borçları ele alınmaktadır. Bu kitap, 2009 yılından itibaren çeşitli yıllarda İstanbul Bilgi Üniversitesi Sivil Toplum Çalışmaları Merkezi’nin bünyesinde yer alan STK Eğitim ve Araştırma Birimi tarafından yayımlanan kamu harcamalarını izleme kılavuzlarının ve kılavuzlardan sonra kamuoyu ile paylaşılan güncelleme notlarının tümünün birikimi üzerine kaleme alınmıştır.
  • Öğe
    AB ve kalkınma ajanslarına yönelik proje hazırlama ve bütçeleme teknikleri
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016-01) Yentürk, Nurhan; Aksakoğlu, Yiğit; Akyüz, Alper
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    AB, bütünleşme ve STK'lar
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2009-05) Akyüz, Alper; Aktar, Cengiz; Beşgül, Özge Onursal; Çapan, Zeynep Gülşah; Düzgit, Senem Aydın; Kaya, Ayhan; Keyman, E. Fuat; Vural, Volkan
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    STK'lar için stratejik düşünme-strateji geliştirme
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007-02) Akay, Hale
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Sivil toplum kuruluşları için muhasebe, finansman ve vergi uygulamalarına giriş
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006-10) Konca, Metin
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Kaynak geliştirme ve fon yönetimi eğitim kılavuzu
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006-08) Yentürk, Nurhan
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Örgüt yönetimi eğitim kılavuzu
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006-10) Yentürk, Nurhan; Türkoğlu, Çiğdem
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Demokratik kitle örgütlerinden STK’lara
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2006) Yentürk, Nurhan
    Amacımız önce konjonktürel bir analiz yapıp kapitalizmin 20. YY’dan bu yana gelişimini incelemek. Bu süreci tabii ki bir çok açıdan derinlemesine inceleyebiliriz. Biz bu konuşmada gelişimin özellikle toplumsal örgütlenmeler daha spesifik olarak STK’larla olan ilişkisine ele almak istiyoruz. İçinde bulunduğumuz dönemde STK’ların önemli bir aktör haline gelmesinin nedenlerini inceleyebilmek için 20 YY’dan günümüze çok çeşitli, parallel gelişen içiçe geçmiş süreçlerden söz ettiğimizi bilmemiz gerekiyor. Birinci bölümde iktisadi konjonktürü inceleyeceğiz. Bu incelemede yapacağımız dönemselleştirme için iktisat literatürüne uygun olarak keynesgil dönem (keynesgil genişlemeci politikaların uygulandığı dönem), neo liberal dönem (neo-liberal daraltıcı politikaların uygulandığı dönem) kavramlarını kullanacağız . İkinci bölümde üretim sistemi ele alırken buradaki dönemselleştirmede fordist, post-fordist kavramlarını kullanacağız . Birinci ve ikinci bölümlerde incelediğimiz iki parallel süreç, önce sanki STK’larla ilgisizmiş gibi gelecek ama üçüncü bölümden itibaren iki alt başlığı (her iki sürecin işgücü ve sosyal güvenlik üzerindeki etkileri) ele almaya başladığımızda, doğrudan STK’ların işlevlerini ilgilendiren bu iki konunun billurlaşması için ilk iki bölümün nasıl temiz bir arkaplan oluşturduğunu görebileceğiz. Dördüncü sürecimiz ise daha çok devlet – vatandaş ilişkisi çerçevesindeki demokrasiden katılımcı demokrasiye kavramları ile dönemselleştirilebilir. Belki de modernizmden post modernizme demek daha iyi olur ya da ulusaldan küresele. Bu bölüm de aynen üçüncü bölüm gibi, STK’ların işlevlerini billurlaştırmakta çok yararlı olacaktır. Konuşmanın bir iki açığına /eksikliğine dikkat çekmek isterim. 20.YY’ın başından başlayarak bir konjonktürü aslında içiçe geçmiş çeşitli katmanların ilerlemesi açısından incelerken bunların birbirini etkileyen katmanlar /düzeyler olduğunu bilip, herhangi bir katmanın (ekonomik) belirleyici olduğuna ilişkin bir indirgemecilik yapmamak gerekir. Konuşma içinde bazen bunların dozu kaçabilir. İkincisi genel bir gelişme sürecinden söz ediyoruz. Hiç birinde Türkiye’nin özgüllüklerini tartışmaya dahil etmiyoruz. Üçüncüsü ve belki de en önemlisi dönemselleştirmeye dayalı bir analiz yaptığımızda hep karşımıza çıkan bir sorun var: O da aslında dönemlerin bir birinden hiç bir zaman keskin bir duvar ile ayrılmadığı, gelenekselin modernin içinde olduğu, geleneksel ve modernin ise post-modernin içinde olabildiğini unutmamak gerektiğidir. Hiç bir dönem saf bir dilim olarak düşünülmemeli. Dönemin özelikleri diye çeşitli katmanların özelliklerini sayarken ve bunları kutulara sokarken kastettiğimiz özellik en yaygın olmayabilir ama dönemin geçirdiği süreç açısından belirleyici olan, ona doğru evrilen bir özellikten söz ettiğimizi unutmayalım. Bu nedenle konuşmanın sonunda yer alan dönemleri kıyaslama kutuları ak ve kara olarak görülebilir. Ama böyle bir dönemselleştirme/kutulaştırmanın yararlı bir görsel araç olduğunu kabul etmek gerekir. Ancak unutmayalım ki, arkadaki zenginliği yansıtmıyor.
  • Öğe
    Türkiye’de sosyal koruma harcamaları: 2006-2013 harcama izleme güncelleme notu
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2012-06) Yentürk, Nurhan
    STK Eğitim ve Araştırma Birimi tarafından Kamu Harcamalarını İzleme Dizisi kapsamında gençlik, çocuk, engelli, sağlık, sosyal harcamalar, askeri ve iç güvenlik gibi tematik izleme kılavuzları yayınlanmıştır. Kılavuzlarda açıklanan yöntemler kullanılarak üretilen izleme tablolarının yeni veriler yayınlandıkça izlenmesi ve STK’larla ve vatandaşlarla paylaşılması amacıyla harcama izleme güncelleme notları yayınlanacaktır. Bu güncelleme notu, Sosyal Koruma Harcamalarını İzleme Kılavuzu’nda yer alan harcamalara yönelik var olan bilgilerin üzerine 2012 yılı için gerçekleşme, 2013 kanunlaşan ve 2014-2015 yılları içinse öngörülen verilerin güncellenmesini amaçlamaktadır. Güncelleme notlarının amacı Kamu Harcamalarını İzleme Dizisi’nin kapsamında kamunun yaptığı harcamaların izlenebilmesi için önerilen izleme formatını kullanarak gerçekleştirilen güncel tabloları STK’lara ve kamu harcamalarını izleyen kişilere sunmaktır. Gerek kılavuzda gerek bu bilgi notunda, sosyal koruma harcamaların oluşturulmasında AB’nin kullandığı ESSPROS yöntemi yol gösterici olmuştur Uluslararası bir metodolojiyi kullanarak sosyal koruma harcamalarını üretmek, uluslararası bir karşılaştırılma (sınanma) yapma olanağını da sağlamaktadır
  • Öğe
    Türkiye’de iç güvenlik harcamaları: 2006-2014 güncelleme notu
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2015-08) Yentürk, Nurhan
    STK Eğitim ve Araştırma Birimi tarafından Kamu Harcamalarını İzleme Dizisi kapsamında geçtiğimz yıllarda gençlik, çocuk, engelli, sağlık, sosyal harcamalar, askeri ve iç güvenlik gibi tematik izleme kılavuzları yayınlanmıştır. Kılavuzlarda açıklanan yöntemler kullanılarak üretilen izleme tablolarının yeni veriler yayınlandıkça izlenmesi ve STK’larla ve vatandaşlarla paylaşılması amacıyla harcamalara ilişkin güncelleme notları yayınlanmaktadır. Bu güncelleme notu, Askeri ve İç Güvenlik Harcamalarını İzleme Kılavuzu’nda yer alan iç güvenlik harcamaları ile ilgili olarak var olan bilgilerin 2014 yılı için gerçekleşme, 2015 yılı için kanunlaşan verilerinin güncellenmesini amaçlamaktadır.
  • Öğe
    Türkiye’de sosyal koruma harcamaları: 2006-2015 harcama izleme güncelleme notu
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2015-10) Yentürk, Nurhan
    STK Eğitim ve Araştırma Birimi tarafından Kamu Harcamalarını İzleme Dizisi kapsamında gençlik, çocuk, engelli, sağlık, sosyal harcamalar, askeri ve iç güvenlik gibi tematik izleme kılavuzları yayınlanmıştır. Kılavuzlarda açıklanan yöntemler kullanılarak üretilen izleme tablolarının yeni veriler yayınlandıkça izlenmesi ve STK’larla ve vatandaşlarla paylaşılması amacıyla harcama izleme güncelleme notları yayınlanmaktadır. Bu güncelleme notu, Sosyal Koruma Harcamalarını İzleme Kılavuzu’nda yer alan harcamalara yönelik var olan bilgilerin üzerine 2014 yılı için gerçekleşme, 2015 kanunlaşan verilerin güncellenmesi amaçlamaktadır. Güncelleme notlarının amacı Kamu Harcamalarını İzleme Dizisi’nin kapsamında kamunun yaptığı harcamaların izlenebilmesi için önerilen izleme formatını kullanarak gerçekleştirilen güncel tabloları STK’lara ve kamu harcamalarını izleyen kişilere sunmaktır. Gerek kılavuzda gerek bu bilgi notunda, sosyal koruma harcamaların oluşturulmasında AB’nin kullandığı ESSPROS yöntemi yol gösterici olmuştur Uluslararası bir metodolojiyi kullanarak sosyal koruma harcamalarını üretmek, uluslararası bir karşılaştırılma (sınanma) yapma olanağını da sağlamaktadır
  • Öğe
    Türkiye’de adalet harcamaları ve uluslararası karşılaştırrmalar
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi) Yentürk, Nurhan; Özhabeş, Hande; Karabacak, Yakup Kadri; Kıraç, Zafer
    [Abstract Not Available]