Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Hakkında
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Kaya, Nilay" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Ekphrastic Expression of Western Painting and Cultural In-Betweenness in Evliyá Çelebi's Seyahatname (The Book of Travels)
    (Brill, 2022) Kaya, Nilay
    Ekphrasis, a part of the ancient Greek and Roman rhetorical practices, is, in its most basic sense, the verbal expression of a visual object. Since the description of Achilles' shield in Homer's Iliad, ekphrasis has been a literary practice used for the portrayal of visual artworks through fiction and poetry, as well as in prose written in history, art criticism and travelogues. Ekphrasis is a convenient literary tool for analysing the author's treatment of the object depicted. Ekphrastic studies enable the identification of the author's relationship with objectivity and subjectivity, and the building blocks of the said subjectivity, through literary elements. What kind of fictional language does ekphrasis, which is essentially the act of making the mute object speak, point to, in Evliya celebi's representation? This article will aim to examine the subjective factors, personal taste and cultural positioning that emerge in Evliya celebi's writing practice, mainly in his ekphrastic narration of the Western paintings that he saw in the Balkans and Vienna, which he describes in great detail in his Seyahatndme. It is of the author's opinion that, although Evliya celebi's cultural positioning imposed limitations on his aesthetic perception and ekphrastic narration, he had an admiration for the Western art; and his actual cultural position manifests itself in an in-betweenness in the East-West spiral, which also reflects his unique literary mode.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Gözlerimi Kaparım, Seyahatimi Yaparım: Susan Sontag’ın Alice Yatakta Adlı Oyununda Hayalî Seyahat
    (Istanbul University, 2024) Kaya, Nilay
    Susan Sontag’ın 1993’te kaleme aldığı tiyatro oyunu Alice in Bed (Alice Yatakta), tarihi bir figürü, on dokuzuncu yüzyılda yaşayıp aldığı ayrıcalıklı eğitime ve sahip olduğu yaşam standartlarına rağmen kendini gerçekleştirme fırsatı bulamayan, romancı ağabeyi Henry James ve diğer meşhur ağabeyi psikolog ve düşünür William James’in gölgesinde kalan Alice James’i konu alır. Alice James’in ölümünden sonra yayımlanan günlüklerinden faydalanarak bu oyunu yazan Sontag, ömrünün çoğunu hastalıklarla boğuşarak geçiren Alice James’e Londra’daki hasta odasında, artık yatağa bağımlı olduğu zamanlara odaklanarak ses ve hayat verir. İki sahnesi tamamen Alice’in zihninde geçen oyunun altıncı sahnesi, hayalî bir Roma seyahatini konu alır. Edebiyatta başlı başına bir tür olarak değerlendirilebilecek hayalî seyahat anlatılarına ayrıcalıklı bir biçimde dahil olan bu sahne, on dokuzuncu yüzyılda toplumsal açıdan son derece güvencesiz bir konumda olan kadının özerk bir kimlik inşası çabasına işaret eder.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Immortal Love: Metin Erksan Reimagines Wuthering Heights
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2019) Kaya, Nilay; Tekcan, Rana
    This article aims to look at a Turkish film adaptation of Emily Bronte's Wuthering Heights. The 1966 black-and-white film, directed by the renowned director Metin Erksan, carries the story to a farm on the hills of Bosphorus, Istanbul. Although Erksan emphasizes the issue of class in the film, he is particularly interested in recreating the novel's atmosphere in his own cinematic language. A director very much drawn to dark, destructive love stories throughout his career, Erksan manages to capture 'the spirit' of the novel with the help of his two lead actors. Immortal Love is an example of the avant-garde, at the crossroads of the national and the universal. It is an affirmation of the novel's seemingly endless appeal and inspiration.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Karşılaştırmalı edebiyatın deniz feneri’ne: Jale Parla’ya armağan
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2023-06-05) Kaya, Nilay
    [Abstract Not Available]
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Karşılaştırmalı Edebiyatın Deniz Feneri’ne: Jale Parla’ya Armağan
    (2023) Kaya, Nilay
    [Abstract Not Available]
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    The Drama of Ekphrastic Affect: Sculpture in Evilya Celebi's The Book of Travels
    (Univ Illinois Press, 2019) Kaya, Nilay
    [Abstract Not Available]

| İstanbul Bilgi Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Eski Silahtarağa Elektrik Santralı, Eyüpsultan, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Hakkında
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim