Yazar "Karasoy, Arelya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe The effects of digital sharing economy platform consumers' ethical perceptions on loyalty intention(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2022) Karasoy, Arelya; Ekici, Neşenur AltıniğneOrtak tüketimin yaygınlaşan ve popülerleşen kullanımı göz önüne alındığında, dijital paylaşım ekonomisi platformları son on yılda yapılan akademik araştırmalarda olukça dikkat çekmektedir. Bu platformlar, doğası gereği bireyler arası olması sebebiyle geleneksel e-ticaret sitelerinden farklı olduğundan, tüketicilerin etik algıları, bu dijital paylaşım ekonomisi platformlarının başarısında önemli bir rol oynamaktadırlar. Bu çalışma; tüketicilerin sadakat niyetini hem memnuniyet, güven ve bağlılık gibi ilişki kalitesi boyutlarının aracılık etkisi ile hem de bu etki olmaksızın etkileyen dijital paylaşım ekonomisi platformları tüketicilerinin spesifik etik kaygılarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Nitekim, ilişki kalitesinin aracılık etkisini de incelemek için, Tüketicilerin Çevrimiçi Perakendecilere İlişkin Etik Algıları (CPEOR) geleneksel modelini genişletme girişiminde bulunulmuştur. Öte yandan, bu çalışmada önerilen model; araştırmanın derinliğini genişletmek için gizlilik, güvenlik, yerine getirme/güvenilirlik ve aldatmama gibi literatürde yaygın olarak incelenen etik faktörleri içermekle kalmaz, aynı zamanda paylaşılan değer ve hizmet iyileştirme gibi ek değişkenleri de içermektedir. Ayrıca tüketicilerin davranışlarını daha iyi analiz edebilmek için dijital paylaşım ekonomisi platformu kullanıcılarının sadakat niyetinin, e-sadakat ve tekrar satın alma niyeti üzerindeki etkisi de incelenmiştir. Bu çalışmada önerilen modeli test etmek için 269 katılımcıdan 69 sorudan oluşan bir anketi yanıtlamaları istenerek nicel bir araştırma yapılmıştır. Anketin istatistiksel analizinin sonucunda, ilişki kalitesi ile sadakat niyeti arasında beklenen korelasyonu tespit edilmiş ve bu nedenle, önerilen araştırma modelindeki ilişki kalitesinin aracı etkisi muhafaza edilmiştir. Ayrıca sadakat niyetinin tüketicilerin hem e-sadakat hem de tekrar satın alma niyeti ile anlamlı pozitif ilişkisi olduğu tespit edilmiştir. Daha sonra, aldatmama, paylaşılan değer, yerine getirme/güvenilirlik ve hizmet iyileştirme değişkenlerinin, hem en az bir ilişki kalitesi alt değişkeninin aracılık etkisi yoluyla hem de bir aracı olmaksızın sadakat niyetiyle doğrudan bir pozitif bağlantısı olduğu bulunmuştur. Öte yandan, analizlerin sonuçları, diğer değişkenlerle karşılaştırıldığında, gizliliğin herhangi bir boyutla anlamlı bir bağlantısının olmadığını ve güvenliğin, ilişki kalitesi alt boyutlarından yalnızca biri ile bir anlamlı bağlantısının olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, bu çalışmanın tartışma ve sonuç bölümünde (Bölüm 6) ayrıntılı olarak tartışılmaktadır.