Yazar "Efeoğlu, Begüm" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 'Don't Harm the Cocoon': A qualitative study on experiences of raising nonviolent adolescent boys(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2022) Efeoğlu, Begüm; Bolak, HaleBu tez, ergen oğlan çocuklarını yetiştiren ebeveynlerin ergenlik, cinsiyet rolleri, şiddetsiz oğlan çocuğu yetiştirmek ile ilgili deneyimlerini ve görüşlerini ekolojik bakış açısıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma deseni nedeniyle, altı anne ve altı babayla yarı yapılandırılmış, derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Tematik analizden sonra, şiddetsiz ergen oğlan çocukları yetiştirme konusundaki ortak deneyimleri ve bakış açılarını yansıtmak üzere dört tema belirlenmiştir. Bu temalar şunlardır: farklı ama eşit kadın ve erkek, bir değişim dönemi olarak ergenlik, ergen oğlan çocuklarına ebeveynlik yapma süreci ve şiddetsiz oğlan çocuklar olmayı öğrenmek: ebeveynlerin rolü. Birinci tema, toplumsal cinsiyet farklılıkları ve toplumsal cinsiyet eşitliği olmak üzere iki alt tema içermektedir. Cinsiyet farklılıkları alt temasının kız ve oğlan çocukları arasındaki farklılıklar ve babalar ve anneler arasındaki farklılıklar olmak üzere iki alt teması bulunmaktadır. İkinci tema, bir değişim dönemi olarak ergenlik olarak belirlenmiştir. Bu tema iki alt temaya ayrılmıştır: ergen oğlan çocuklarındaki değişimler ve anne-baba ile ergen arasındaki ilişkideki değişimler. Ergen oğlan çocuğundaki değişimler adlı alt temada bireyselleşme süreci, arkadaşlıklara öncelik verme, bedene ilginin artması, sosyal geri çekilme ve öfke patlaması olmak üzere beş alt alt tema ile tanımlanmıştır. Anne-baba ve ergen ilişkisindeki değişiklikler alt teması, aile olarak geçirilen zamanda azalma ve babanın rol model alınması olmak üzere iki alt alt temadan oluşmaktadır. Üçüncü tema olan ergen oğlan çocuğuna ebeveynlik yapmak yedi alt tema ile kategorize edilmiştir: ergenliği gelişimsel bir aşama olarak kabul etme, açık iletişim kurma, ebeveynin kendi ergenlik anılarının canlanması, ergen oğlan çocuğuyla arkadaş olma, ebeveynin yol gösterici ve sınırlayıcı rolleri, ergen çocuktan beklentiler ve nesiller arası aktarım. Son tema, şiddet içermeyen oğlan çocukları olmayı öğrenmek: ebeveynlerin rolü, iki alt temadan oluşmaktadır: şiddet konusunda ebeveyn rehberliği ve ailede şiddet içermeyen davranışların modellenmesi. Sonuçlar, kabul etme, açık iletişim kurma, yakınlık kurma, sıcaklık, rehberlik etme, ve sınırlama gibi ebeveyn uygulamalarının hem ergen oğlan çocuğunun gelişiminde hem de ebeveynin deneyiminde etkili rol oynadığını göstermiştir. Ekolojik kuram perspektifinden, ergenler için eşitlikçi ve şiddetsiz bir çevre sağlamanın (ör. mikrosistem, mezosistem, egzosistem) önemli olduğu görülmüştür. Ergenler ve ailelere yönelik klinik çalışmalar, önleyici programlar, STK projeleri ve sosyal politikalara yönelik öneriler tartışılmıştır.