Sanlı, Kerem CemÖzyurt Balekoğlu, Yonca2022-12-122022-12-122021https://hdl.handle.net/11411/4737https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf3U8PF8NPjl4nyRnTE2T1qNMPxs7aGWEI3TqCB0pXhpSÖZET: Dijitalleşmenin ekonomi üzerindeki etkileri her geçen gün artmaktadır. Dijital dünyadaki gelişmeler ve verilerin toplanmasını ve ticari kullanımını kapsayan iş modelleri, bazı şirketlerin büyük miktarda kâr elde etmesine neden olmaktadır. Aslında verinin ekonomik aktivitelerdeki önemi yeni keşfedilen bir şey değildir. Eskiye bakıldığında da, birçok firma tarafından müşteri davranışları, alışveriş kapasiteleri gibi faktörler analiz edilmeye çalışılıyordu. Reklamları olası müşterilere sunmak ve kampanya veya kişiye özel indirim yapmak pazarlamanın doğası gereği her zaman mevcut olan bir olgudur. Ancak dijital ekonominin getirdiği yenilikler; veri toplama, işleme ve ticari olarak kullanma konusunda bir çığır açmıştır. Ayrıca, teknolojik gelişmeler sayesinde miktarı gittikçe artan verilerin işlenmesi için gereken zaman ve çaba da azalmıştır. Günümüzde veri ile ilgili en çok tartışılan konu veri güvenliğidir. Ancak verinin piyasa değeri ve piyasaya etkileri düşünüldüğünde rekabet hukuku alanında da verinin ve etkilerinin incelenmesi gerektiği açıktır. Bu çalışma kapsamında tartışılacak temel konu; teknolojik gelişmelerin, dijitalleşmenin ve verinin rekabet hukukuna yansımalarıdır. Büyük veri ve veri analizi, günümüz ekonomisinde önemli bir bileşen haline gelmiştir. Büyük veri birçok teşebbüsün stratejik karar verme aşamasında kullanılmaktadır. Rakiplerine karşı rekabetçi bir veri avantaj elde etmek ve bunu sürdürmek için veriye dayalı iş modellerini ve stratejilerini benimseyen teşebbüs sayısı her geçen gün artmaktadır. Veri elde etme amaçlı birleşmeler, veri kaynaklı piyasadan dışlamalar gibi rekabet suistimalleri de gittikçe artmaktadır. Çalışma kapsamında yaşanmış ve olası ihlaller değerlendirilirken, verinin ekonomiye ve tüketiciye faydalarına da değinilecektir. Ancak tezin asıl amacı, veriye dayalı ekonominin rekabet politikası üzerindeki etkilerini incelemektir. Büyük verinin rekabet üzerindeki etkileri, mevzuat ve uygulama bakımından ne gibi etkileri ve sonuçları olduğu ve rekabet otoritelerinin mevcut sorunlara yaklaşımı göz önünde bulundurularak mevzuatta ne gibi değişiklikler yapılması gerekeceği tartışılacaktır.ABSTRACT: The effects of digitalization on the economy are increasing day by day. Developments in the digital world and business models involving the collection and commercial use of data are causing some companies to gain large amounts of profit. In fact, the importance of data in economic activities is not something newly discovered. In the past, many companies tried to analyze factors such as customer behavior and shopping capacities. Offering advertisements to potential customers and offering campaigns or personalized discounts is always present due to the nature of marketing. However, the innovations brought by the digital economy; it has made a breakthrough in data collection, processing and commercial use. In addition, technological advances have reduced the time and effort required to process the everincreasing amount of data. Today, the most discussed issue regarding data is data security. However, considering the market value of data and its effects on the market, it is clear that data and its effects should be examined in the field of competition law. The main subject to be discussed in this study; are the effects of technological developments, digitalization and data on the economy and competition. Big data and data analytics have become an important component in today's economy. Big data is used in the strategic decision-making process of many enterprises. The number of enterprises that adopt data-based business models and strategies in order to gain and maintain a competitive data advantage against their competitors is increasing day by day. Competition abuses, such as mergers to obtain data, exclusions from the data-driven market, are also on the rise. Within the scope of the study, the benefits of data to the economy and consumers will also be mentioned. However, the main purpose of the thesis is to examine the effects of data-driven economy on competition policy. Considering the effects of big data on competition and the approach of competition authorities to current problems, what kind of changes will be required in the legislation will be discussed.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessRekabet HukukuVeriBüyük VeriDijitalleşmeVeri Temelli İş ModelleriCompetition LawDataBig DataDigitalizationData-based Business ModelsRekabet hukuku kapsamında veriData within the scope of competition lawMaster Thesis722594