Varnalı, KaanGündal, Gizem2022-12-192022-12-192022https://hdl.handle.net/11411/4886https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCPCpG6OhOT8Ky6HbOXbJouv-DA76o5C-no6AQYU5vcbdÖZET: Tüketiciler, satın alma kararlarını bazen rasyonel, bazen duygusal olarak almakta olup alışveriş esnasında önceden belirlenmemiş plansız satın alma davranışı gerçekleştirmektedirler. Tüm satın alma davranışlarında olduğu gibi tüketicinin satın alma davranışını etkileyen pek çok faktör bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı; tüketicilerin plansız satın alma davranışları kararının verilmesinin ardında yatan eğilimi bulmak (hedonik, faydacı) ve bu eğilimin cinsiyetlere göre farklılıklarının araştırılmasıdır. Çalışmanın amacına uygun olarak geliştirilen çevrimiçi anket formu, İstanbul ilinde kolayda örneklem yöntemi ile seçilen 456 kişi üzerinde uygulanmıştır. Elde edilen veriler ise SPSS 26 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, plansız satın alma davranışlarının hedonik ve faydacı tüketim eğilimi arasında anlamlı düzeyde farklılık göstermekte olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda plansız satın alma davranışlarının hedonik ve faydacı tüketim eğiliminde cinsiyet değişkenine göre farklılık göstermekte olduğu ve bu oranın erkek katılımcılarda daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.ABSTRACT: Consumers make their purchasing decisions rationally or emotionally. Thus, unplanned buying behavior is realized during shopping. As with all purchasing behaviors, there are many factors that affect the purchasing behavior of the consumer. The purpose of this research; The aim is to find the tendency (hedonic, utilitarian) behind the decision of consumers' impulsive buying behavior and to investigate the differences of this tendency according to genders. The online questionnaire form, which was developed in accordance with the purpose of the study, was applied to 456 people selected by the convenience sampling method in Istanbul. The obtained data were analyzed with SPSS 26 statistical package program. As a result of the research, it was determined that impulsive buying behaviors differ significantly between hedonic and utilitarian consumption tendencies. At the same time, it was determined that the hedonic and utilitarian consumption tendencies of impulsive buying behaviors differ according to the gender variable, and this rate is higher in male participants.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessHedonikFaydacı, TüketimPlansız Satın AlmaRasyonelDuygusal Satın AlmaHedonicUtilitarianImpulse BuyingRationalEmotional PurchasePlansız satın alma davranışının hedonik ve faydacı tüketim üzerinden cinsiyete göre incelenmesiInvestigation of unplanned purchase behavior by gender through hedonic and utility consumptionMaster Thesis748730