Ece, Esra2021-08-102021-08-102021-04-161307-4733https://hdl.handle.net/11411/3982ABSTRACT: : One of the advantages of teaching culture is to display different cultural frames to develop language awareness and pragmatic usage. Culture is a phenomenon to be searched deeply in terms of English language teaching on the grounds of a scarce number of studies on it. Accordingly, this study examines pre-service and novice EFL teachers’ perception of teaching “culture” and its instructional effect on multicultural settings. Accordingly, a 24-item intercultural sensitivity questionnaire developed by Chen and Starosta (2000) was used. Besides, interview and focus group sessions were carried out for the triangulation of the data. In the findings, it is concluded that participants who know more than two languages had more confidence in intercultural interaction. Besides, it was put forward that experience has a positive role in cultivating intercultural sensitivity. It was also recognized that novice English teachers are highly motivated to integrate intercultural elements into language teaching. Additionally, some suggestions, including culture-specific activities, informative multicultural materials, and methods have been provided.ÖZET: Kültür öğretiminin avantajlarından biri, dil farkındalığını ve pragmatik kullanımı geliştirmek için farklı kültürel bileşenler sunmasıdır. Kültür, az sayıda çalışma nedeniyle İngilizce’nin öğretimi açısından derinlemesine araştırılması gereken bir olgudur. Buna göre, bu çalışma EFL öğretmenlerinin “kültür” öğretimi algısını ve çok kültürlü ortamlar üzerindeki öğretim etkisini incelemektedir. Bu amaç doğrultusunda, Chen ve Starosta (2000) tarafından geliştirilen yirmi dört maddelik “Kültürlerarası Duyarlılık Anketi” kullanılmıştır. Ayrıca, verilerin detaylı incelenmesi için görüşme ve odak grup oturumları gerçekleştirilmiştir. Bulgularda; ikiden fazla dil bilen katılımcıların, kültürlerarası etkileşim konusunda daha fazla özgüven duydukları sonucuna varılmıştır. Ayrıca, mesleğe yeni başlayan İngilizce öğretmenlerinin, dil öğretimini birleştirerek kültürlerarası unsurları entegre etme konusunda oldukça motive oldukları gözlemlenmiştir. Bunun yanı sıra, kültüre özgü etkinlikler, bilgilendirici çok kültürlü materyaller ve yöntemler de dahil olmak üzere bazı öneriler sunulmuştur.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessTeaching of culturepre-service teachersnovice EFL teachersintercultural sensitivityKültür öğretimiaday öğretmenleryeni İngilizce öğretmenleriİngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesikültürlerarası duyarlıkExploring pre-service and novice EFL teachers’ intercultural sensitivityAday ve mesleğe yeni başlayan İngilizce öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıklarının incelenmesiArticle