Yanlı, VeliyeKorkmaz, Özgecan2021-04-062021-04-062020https://hdl.handle.net/11411/3480https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMs6r-60ixFYsjaARm8dH5oZV05pdguMnF8fuTv5kdvROZÖZET: İnternetin kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte, kitlelerden küçük katkılar toplanması suretiyle fon sağlanması olarak ifade edilebilecek kitle fonlaması yönteminin kullanımı da yaygınlaşmıştır. Toplanan fonlar karşılığında kitle fonlaması yatırımcılarına sermaye piyasası araçlarının verilmesi için ise, konunun sermaye piyasası mevzuatında düzenlenmesi gerekmektedir. İşbu tez çalışmasının konusu, kitle fonlaması yoluyla toplanan fonlar karşılığında yatırımcılara, amaçlanan faaliyeti yürütecek olan şirket (girişim şirketi) paylarının verilmesinin öngörüldüğü paya dayalı kitle fonlaması yöntemine ilişkin hukukî düzenlemelerdir. Çalışmamızda öncelikle kitle fonlaması kurumu tanıtılmış; kurumun fon toplayanlar açısından amaçları ve yatırımcılar açısından yarattığı riskler, ekonomi ve işletme alanındaki literatüre de atıflarla disiplinler arası bir yöntem benimsenerek saptanmış; böylece hukukî düzenlemelerin amacının ne olması gerektiği ve gözetilmesi gereken menfaatlerin çerçevesi belirlenmiştir. Çalışmamız kapsamında dünyada kitle fonlamasının en çok uygulandığı ülkelerden biri olan ABD’de kitle fonlaması düzenlemelerinin sermaye piyasası mevzuatındaki yeri ile kitle fonlaması tarafları olan fon toplayan kişiler, kitle fonlaması aracıları ve kitle fonlaması yatırımcılarına ilişkin düzenlemelerin işlevselliği değerlendirilmiştir. Bu kapsamda kitle fonlaması aracısı (fonlama portalı) olarak faaliyet gösterebilmek için gerekli şartlar, yatırımcıların korunması açısından bu aracıların kitle fonlaması kampanyaları sürecindeki yükümlülükleri ile fon toplayanların uymaları gereken yükümlülükler (örneğin; Form-C versiyonlarının doldurulması suretiyle yatırımcıların bilgilendirilmesi) açıklanmıştır. Sonrasında, kitle fonlamasının Türk sermaye piyasası ve şirketler hukuku mevzuatındaki yeri açıklanmış; kitle fonlamasına ilişkin olarak 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’na getirilen hükümler ve Paya Dayalı Kitle Fonlaması Tebliği (III-35/A.1) hükümleri değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, ABD hukukundaki düzenlemelerle karşılaştırmalar yapılarak, kitle fonlaması aracısı (platform) olarak faaliyet gösterebilmek için gerekli şartlar, platformların yükümlülükleri ile girişim şirketlerinin yükümlülükleri açıklanmıştır. Kitle fonlaması düzenlemeleri mümkün olduğu ölçüde sermaye piyasası mevzuatının diğer kurumlarıyla da karşılaştırılmış; örneğin, bilgi formu içeriği ve bilgi formundan sorumluluk, izahnameye ilişkin düzenlemelerle karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Son olarak kitle fonlaması yatırımcıları, platformlar ve girişim şirketleri arasındaki ilişkilerin hukuki niteliği ile birlikte tarafların sorumluluğu değerlendirilmiştir.ABSTRACT: With widespread use of the Internet, the use of crowdfunding method which can be defined as fund raising through small contributions from crowds has also expanded. For provision of securities to crowdfunding investors in consideration of their contributions, the method must be regulated under capital markets laws and regulations. The subject of this thesis is the regulations concerning equity based crowdfunding method which is used to provide equity to investors in the company that will conduct the contemplated activities (venture company), in consideration of investors’ contributions. In our thesis, we first introduce the crowdfunding concept, determine its functions for fund raisers and its risks for investors with reference to the literature in the economics and buiness administration fields from an interdisciplinary perspective. This way, we establish the purpose of regulations and the interests that should be considered. In the scope of our thesis, we review the crowdfunding regulations in the United States, one of the countries with the highest use of crowdfunding: we determine the legal function of these regulations in the general securities laws and regulations system and functionality of the crowdfunding regulations for fund raisers, crowdfunding intermediaries and crowdfunding investors. In this scope, we explain the conditions for registration as a crowdfundig intermediary (funding portal), requirements for intermediaries during the crowdfunding campaigns and requirements for the fund raisers (such as disclosure requirements towards investors with use of several versions of Form-C). Subsequently, we explain the legal function of crowdfunding under the Turkish capital markets legislation and company laws systems; we analyse the crowdfunding provisions under the Capital Markets Law No. 6362 and the Communiqué on Equity Based Crowdfunding (III-35/A.1). In this scope, by way of comparisons with the regulations under the United States law, we explain the conditions for registration as crowdfunding intermediary (platform), the requirements for platforms and venture companies. We compare crowdfunding provisions with other provisions under the capital markets legislation where possible, for instance, we interpret the content of and liability on information form by comparison with provisions on prospectus (izahname). Finally, we interpret the legal nature of the relations between crowdfunding investors, platforms and venture companies as well as their respective liabilities.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKitle FonlamasıPlatformKampanyaBilgi Formu4İnternetCrowdfundingCampaignInformation Formthe InternetAmerikan hukuku ile karşılaştırmalı paya dayalı kitle fonlamasıEquity based crowdfunding in comparison with American lawMaster Thesis652624