Çakıroğlu, Miray2024-07-182024-07-1820151300-9354https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/236221https://hdl.handle.net/11411/5977Bu makale, "İstanbul dersleri" bağlamında şehir ve özellikle İstanbul tahayyülü ile İstanbul'a özgü şehir kültürü tasarımını incelemektedir. İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti kapsamında yürütülmüş bir eğitim projesinden ilhamla yola çıkan dersler, İstanbul'daki devlet ilköğretim okullarında müfredata dâhil edilmiştir. "Şehir ve Kültür: İstanbul" ismiyle benzer bir ders de seçmeli ders olarak okutulmak üzere tasarlanıp İstanbul'daki üniversitelere önerilmiştir. Makalede, derslerin, eğitimin yeniden üretici rolünün yardımıyla şehir mekânı hakkında normatif bir söylem oluşturduğu tartışılmaktadır. Derslerin tasarladığı dünya kurgusuna göre İstanbul, yer pazarlaması amacı doğrultusunda sosyal ve tarihsel bağlamından koparılmış bir kartpostalşehir olarak tasarlanmaktadır. Şehir mekânı tasarımıyla doğrudan ilgili olan "makbul" şehirli öznenin kim olduğuna ilişkin önermelere de açılan dersler bağlamında şehirli öznenin de bir seyirci ve turist olarak tasavvur edildiği görülmektedir. Dersler bu anlamda tüketici-kapitalist ideolojinin yeniden üretimini sağlamakta ve bu ideolojiye tam anlamıyla uyum sağlamış bireyler yetiştirmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKartpostal mekân, turist özne: "İstanbul Dersleri"nin şehir ve şehirli kurgusuArticle1911341742362210