Nalçaoğlu, HalilDurmuş, Sarper2025-02-062025-02-062021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=weFMBHaUra8rsS5wi2bmHNDogHOQtUY_S2b2gsRbogtwFyKKKJY2xZzP6NANLUJOhttps://hdl.handle.net/11411/9151Lisansüstü Programlar Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim DalıTeknoloji şirketleri kontrol ettikleri dijital platformlar ile büyük topluluklar hakkında veri toplayarak geç kapitalizmin en önemli oyuncuları haline geldiler. Kullanıcıların genelde video oyun görüntülerini yayınladıkları canlı yayın ("live streaming") platformları bu şirketler tarafından etkileşimin arttırıldığı ve bunun artı değere dönüştürüldüğü mekanlar olarak yönetilmekte. En popüler canlı yayın platformu olan Twitch'in devamlı değişen etkileşim metotları kitlelerin dikkatlerini diri tutmasının yanında bağlı olduğu ana şirket Amazon tarafından metalaştırılıyor. Bu doğrultuda, bu tezin ilk bölümü kapitalizmdeki değer üretme metotlarının evrimine değiniyor. Bu, bilginin değerlenmesi ve sonrasında Silikon Vadisi şirketleri tarafından artı veri üretiminin keşfedilmesi ve geliştirilmesi bağlamında tartışılıyor. Sonraki bölümdeyse, insanların neden başkalarını oyun oynarken izlemekten keyif aldıkları ve dijital platformların bu içgüdüyü nasıl metalaştırdığı tartışılıyor. Sahne ışığının Twitch'e doğrultulduğu son bölüm bu dijital platformdaki pasif izleme pratikleri ve etkileşim üzerinden ortaya çıkan artı veri üretimine odaklanıyor. Bunu da platform studies yaklaşımına dayanan bir Grounded Theory Approach çalışmasıyla ortaya koyuyor. Bu tezde katılımın metalaşması olarak adlandırılan durum Twitch'de iki farklı kategori üzerinden belirdi: angajman ve derin angajman. Katılımın metalaşması izleme ve çevrimiçi angajman faaliyetlerine dayanan modern bir sermaye birikimi yöntemidir. Bu okuma, kullanıcıların ya da diğer aktörlerin platformla olan angajmanları dikkate alınarak diğer sosyal medya platformlarına da uygulanabilir.Through the control of key digital platforms and by harvesting data on large populations, technology companies have become the biggest players in late capitalism. Live streaming platforms where people mostly stream their video game screens are operated by these companies as spaces to increase user engagement which is in turn transformed into surplus value. Twitch, the most popular live streaming platform, offers ever-evolving engagement methods to capture the attention of masses to be commodified by Amazon, its parent company. Accordingly, the first chapter of this thesis provides a discussion on the evolution of value creation methods in capitalism. Tracing this to valorization of information and the subsequent discovery of surplus data generation by Silicon Valley companies. The following chapter delivers a discussion about why people are so keen on watching others play games and how digital platforms were able to ride upon this urge of watching. Final chapter turns the spotlight directly to Twitch and discuss the surplus data creation in terms of passive watching activities and engagement with the platform through an observation of site's features via Grounded Theory Approach that is informed by platform studies. Two categories describe what this thesis calls commodification of agency in Twitch: Engagement and deep engagement. Commodification of agency is a modern incarnation of capital accumulation based on information that is gathered in result of activities related to watching and various levels of online engagement. It can also be applied to discuss political economy of other social media sites and platforms by particularly concentrating on instances of user or other actors' engagement with the platform.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessİletişim BilimleriCommunication SciencesCommodification of agency: Surplus value creation in TwitchKatılımın metalaşması: Twitch'de artı değer üretimiDoctoral Thesis2081843046