Haydari Pakkan, NazanKaçar, Şehlem2022-12-192022-12-192022https://hdl.handle.net/11411/4883https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf_xQtB_L6aeYAAxR9_nLCqSDSTASPjd4gt-3UyyMB7FIABSTRACT: This thesis questions how the Korean War is represented through the photographs of Semiha Es and examines these photographs through the lens of different discourses. Some of the photographs will be viewed on the axis of militarism, anti-militarism and masculinity discourses, and selected private archive photographs on the axis of alternative historical narratives. The first part consists of the Korean War, which aims to remember the Korean War and question it through media representations; while doing this, it examines the Hürriyet newspaper and the media climate of the period. The second part explains the methodological approach using three different layers, including content analysis, connotation and denotation readings, and critical discourse analysis. With content analysis, the elements in each photo frame were classified, the number of photographs was determined, and the units emerged according to their similarities. The photographs were described with the methods taken from semiology, and finally, the discourses in the sample photographs selected for each group were examined. While selecting the photographs to be analyzed in the private archive, a distinction was made between photographs that were not grouped according to number or similarity but contained a different language of expression. The published photos are militaristic and support the war. Accordingly, wounded soldiers, soldiers in uniform and having fun, dead soldiers, enemies and prisoners are common themes. The photographs in the private archive also maintain these themes, but some selected private archive photographs create cracks in the common narrative. In particular, the civilian Mehmetçik theme, framing soldiers who took off their uniform, is important here to see the area where the camera was turned. Again, the analysis of a fictionalized photograph and the deaths of civilians in close shots, which we cannot see in the published photographs, provide clues about this area. By questioning the concept of hegemonic masculinity, and by photographing daily life practices, the narrative of masculinity is destroyed by photographs, and anti-militarist reading practice can be developed. While feminist, critical theory and daily life literature constitute the conceptual framework of the thesis, Semiha Es's presence on the battlefield as a woman photographer, as well as memory and the possibility of reading history through photography, are also emphasized. The possibility of finding an alternative view through selected photographs in her archive and the non-hegemonic narrative of masculinity were among the research questions of the thesis. For the discourse analysis, the technical features, through the eye of the beholder, the choice of "moment" in the photograph and objectivity were used as background concepts.ÖZET: Bu tez Semiha Es fotoğrafları üzerinden Kore Savaşının nasıl temsil edildiğini sorgular ve farklı söylemleri inceler. Fotoğrafların bir kısmını militarizm, anti – militarizm ve erkeklik söylemleri ekseninde, seçilmiş özel arşiv fotoğrafları ise alternatif tarih anlatımları ekseninde değerlendirir. Kore savaşının anlatıldığı ilk bölümde Kore savaşını hatırlamak ve medya temsilleri üzerinden sorgulamak, bunu yaparken Hürriyet gazetesi ve dönemin medya iklimini incelemek amaçlanmıştır. Üç ayrı katmanın kullanıldığı metodolojik yaklaşımın anlatıldığı ikinci bölüm ise içerik analizi, yan anlam ve düz anlam okumaları ve eleştirel söylem analizini içerir. İçerik analizi ile her bir fotoğraf karesinde bulunan öğeler sınıflandırılmış, fotoğrafların sayısı belirlenmiş, buradan çıkan birimler benzerliklerine göre gruplandırılmış, sonrasında semiyolojiden alınan yöntemlerle fotoğraflar betimlenmiş ve en son da her bir grup için seçilen örnek fotoğraflardaki söylemler incelenmiştir. Özel arşivdeki analiz yapılacak fotoğraflar seçilirken sayı ya da benzerliğe göre gruplandırılmamış, farklı bir anlatım dili içeren fotoğraflar üzerinden bir ayrım yapılmıştır. Yayınlanan fotoğraflar militarist ve savaşı destekler niteliktedir. Buna göre yaralı askerler, üniformalı ve eğlenen askerler, ölü askerler, düşmanlar ve esirler buradaki yaygın temalardır. Özel arşivdeki fotoğrafların da bu temaları sürdürdüğü fakat yine bazı seçilen özel arşiv fotoğraflarının ise yaygın anlatımda çatlaklar yarattığı söylenebilir. Özellikle üniformasını çıkaran sivil Mehmetçik teması burada kameranın çevrildiği alanı görmek açısından önemlidir. Yine kurgulanmış bir fotoğrafın analizi ve yayınlanmış fotoğraflarda göremeceğimiz yakınlıktaki sivillerin ölümleri bu alana dair ipucu verir niteliktedir. Hegemonik erkeklik kavramı sorgulanarak gündelik hayat pratiklerinin fotoğraflanması ile erkeklik anlatısının fotoğraflar aracılığı ile yıkıldığını ve buradan anti-militarist bir okuma pratiği geliştirilebileceğini söyler. Feminist, eleştirel teori, gündelik hayat okumaları tezin kavramsal çerçevesini oluştururken Semiha Es’in kadın bir fotoğrafçı olarak savaş alanındaki varlığı, hafıza ve tarihin fotoğraf üzerinden okunabilmesi olasılığı üzerinde de durulmuştur. Arşivindeki seçilmiş fotoğraflar aracılığı ile alternatif bir bakış bulma olasılığı, hegemonik olmayan erkeklik anlatısı da tezin araştırma sorularından olmuştur. Söylem analizi için teknik özellikler, bakanın gözünden fotoğraf, fotoğrafta “an” seçimi ve nesnellik arka plan kavramları kullanılmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessSemiha EsKore SavaşıMilitarizmAnti-MilitarizmKorean WarMilitarismAnti-MilitarismMasculinityReading the Korean War through the photographs of Semiha EsSemiha Es’in fotoğrafları üzerinden Kore savaşını okumakDoctoral Thesis725698