Mensiz, U. Ceren2024-07-182024-07-1820161303-6556https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/222566https://hdl.handle.net/11411/5448Seçme, seçilme ve serbest siyasi faaliyette bulunma hakkı siyasal demokrasinin gerçekleştirilmesi için varlığı zorunlu şartlardan biri olup hem İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi'nde hem de Anayasa'nın çeşitli hükümlerinde güvence altına alınmıştır. 2010 yılındaki anayasa değişikliği ile bireysel başvuru mekanizması hukukumuza girmiştir. Bu mekanizmanın kabul edilme amaçlarından biri Türkiye aleyhine İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi önüne getirilen dosya sayısını azaltmaktır. Bu sebeple seçme, seçilme ve serbest siyasi faaliyette bulunma hakkı bakımından bireysel başvurunun amaçlandığı doğrultuda işlev görüp görmediğini incelemek bir gerekliliktir. Anayasa Mahkemesi, Anayasa'nın 67. maddesinde düzenlenen seçme, seçilme ve serbest siyasi faaliyette bulunma hakkına ilişkin sayıca çok fazla olmasa da hakkın farklı boyutlarına ilişkin bireysel başvuru kararları vermiştir. Bu çalışmada bireysel başvuru aşamasında gündeme gelebilecek İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa'daki hakka ilişkin düzenlemeler arasındaki uyum sorunları ortaya çıkarılmaya çalışılmış, Anayasa Mahkemesinin çalışmanın yapıldığı tarihe kadarki süreçte vermiş olduğu bireysel başvuru kararlarında hakkın korunmasına ilişkin yaklaşımı değerlendirilmiştirtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessSeçme, Seçilme ve Serbest Siyasi Faaliyette Bulunma Hakkı Bakımından Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Kapsamında Bir İncelemeArticle931552225660