Yazıcı, ÇiğdemAsal Başak, Ebru2023-03-162023-03-162022https://hdl.handle.net/11411/5035https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiD8pZxFDnuqGwuvrxgkO_W3CuvqC2kF1ZWmk_9rHTFcpABSTRACT: This study seeks to examine the gender-related discrimination and oppression women face in the academic institutions in Turkey. The number of women academics has increased recently, yet this research aims at understanding if this high number equals to a gender-neutral environment in higher education institutions and if women can work peacefully and become a part of the production of knowledge without any kind of oppression. To move beyond the statistical data and to hear women’s side of the truth, this research consists of in-depth interviews with 22 women academics actively working in academic institutions in Turkey in different titles, departments, and universities. The higher education institutions will be analyzed using Joan Acker’s Theory of Gendered Organizations and Patricia H. Collins’s concept of Matrix of Domination; and the narratives of the women academics will be interpreted in the light of Nancy C. M. Hartsock’s Feminist Standpoint Theory. Women’s accounts are the focal point of this research, and they reveal that academic institutions are not gender-neutral and there are many steps to take in order to liberate women from the patriarchal oppression.ÖZET: Bu çalışma Türkiye’deki akademik kurumlarda kadınların yaşadıkları toplumsal cinsiyet ayrımcılığı ve baskıları araştırmayı amaçlamaktadır. Kadın akademisyen sayısı son dönemde artış göstermiştir, ancak bu çalışma, bu artan sayıyla birlikte akademinin cinsiyetten arınmış, kadınların huzurla çalışabileceği ve baskı olmaksızın bilgi üretimine katkıda bulunabilecekleri bir ortam haline gelip gelmediğini anlamayı amaçlamaktadır. İstatistiklerin ötesine geçmek ve kadınların gerçekliklerine değinmek adına bu araştırmada, hâlihazırda Türkiye’deki akademik kurumlarda çalışmakta olan, farklı üniversite, unvan ve alanlardan 22 kadın akademisyen ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Yükseköğretim kurumları Joan Acker’ın Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Kurum kuramı ve Patricia H. Collins’in Tahakküm Matrisi kavramı kullanılarak analiz edilecektir; ayrıca kadın akademisyenlerin anlatıları Nancy C. M. Hartsock’un Feminist Bakış Açısı Teorisi ışığında yorumlanacaktır. Kadınların hikâyeleri bu araştırmanın odak noktasını oluşturmaktadır ve akademik kurumların cinsiyetten arınmış olmadıklarını ve kadınları ataerkil baskıdan özgürleştirmek için atılması gereken birçok adımın olduğunu ortaya koymaktadır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessToplumsal CinsiyetKadınAyrımcılıkBaskıAtaerkilGenderWomenDiscriminationOppressionPatriarchyThe gender of academia: the invisible gender discrimination in the production of knowledge in TurkeyAkademinin cinsiyeti: Türkiye’de bilgi üretiminde görünmez cinsiyet ayrımcılığıMaster Thesis760462