MA in Sociology
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Forms of capital and generation z's digital media consumption in Turkey(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2021) Oral, Natali; Nuhrat, YağmurABSTRACT: The thesis aims to focus on Turkish Generation Z’s digital media consumption habits, uses and patterns in terms of experiencing digital media as online social sphere, their self-presentation in digital media along with their capitals (economic, social and cultural) The data of this study is based on indepth interviews with Generation Z from Istanbul, who are at the age of 19 to 23. In the dissertation, it was argued that digital media has 2 aspects: On the one hand, it opens a space to challenge the societal norms, roles and the status quo, it also reproduces them implicitly and explicitly, on the other hand. So based on this argument, in the first chapter, it was aimed to explore the usage of digital media as an online public sphere regarding interviewers’ trajectories in this use. In the second chapter, I argued that even though digital media opens a free space for self-presentation in which young people can present themselves comfortably as they are, Lastly, it was argued that digital media perpetuates distinction in Bourdieu’s sense regarding users’ consumption preferences and tendencies, even though it absorbs its users within itÖğe İstanbul'daki belediyelerin kentsel dönüşüm tanıtım filmlerinin göstergebilimsel analizi(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2019) Halman, Deniz; Robins, Asu Aksoy2012'de yürürlüğe giren 6306 sayılı "Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun" ile beraber Türkiye'de, kentsel dönüşüm süreci ivme kazanmıştır. Bu çalışmanın amacı yerel yönetimlerin ortaya koyduğu tanıtım filmlerinin hangi bakış açıları ile hazırlandığının analizini yapmak ve 1980'den itibaren değişen rollerini kanunlar yolu ile inceleyebilmektedir. Çalışmada resmî web sayfalarında kentsel dönüşüm süreçlerini aktif olarak paylaşan ve İstanbul'da diğer bölgelerin de sahne olduğu kentsel dönüşüm süreçlerini yaşayan İstanbul'daki 3 ilçe belediyesi seçilmiştir. Bu belediyeler; Beyoğlu Belediyesi, Esenler Belediyesi ve Gaziosmanpaşa Belediyesi'dir. 3 ilçe belediyesinin hazırlamış olduğu 6 tanıtım filmi Roland Barthes'in göstergebilimsel analiz yöntemine uygun olarak incelenmiştir. Bu analiz sonucunda tanıtım filmlerinde iki temanın bulunduğu tespiti yapılmıştır. Bu temalardan birincisi deprem ve sağlıksız yapılaşmanın işaret edilmesi yoluyla oluşturulan korku, kasvet, kaygı ve mutsuzluk gibi soyut duyguları işaret ederken, diğer tema ise projenin tanıtımında kullanılan söylemsel ve görüntüsel göstergeler yolu ile aydınlık, mutluluk ve güven duygularının aktarımdan teşkil olmaktadır. Kentsel dönüşüm projelerine sahne olan mahallelerin sosyo-demografik özellikleri göz önüne alındığında, tanıtım filmlerinde projelerin gerçekleşmesi ile beraber bir sınıf atlama vaadi sunumunun bulunduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra bir ikna yöntemi olarak korku inşası ve otoritenin bir güven unsuru olarak adres gösterilmesi vurgusu yapılmaktadır.Öğe Borçlanmanın bireyin gündelik hayatına etkisi(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2019) Soygök, Pınar Atalay; Turan, ÖmerBu çalışmada borçluluğun bireyin gündelik hayatında yaratmış olduğu etkiler tartışılmaktadır. Borçluluğun neoliberal dönemde bir yönetimsellik rejimi olarak işlediğinden hareketle bireyin hayatındaki biyopolitik kontrolü araştırılmaktadır. Borçluluk her ne kadar toplumsal hayatın öteden beri bir parçası olsa da finansallaşma ekseninde şekillenen günümüzdeki ekonomisine kadar yaygın değildi. Borçluluk bir yandan birey hayatını her yönden çevrelerken diğer yandan küresel bir olgu olması nedeniyle toplumu genelini kapsamaya başlamıştır. Bu nedenle borçluluğu ekonomik bir durum olmanın ötesinde iktidar, güç ilişkileri ve denetim gibi kavramlar çerçevesinde ele almak gereklidir. Türkiye’de hane halkı borçlanması hiç olmadığı kadar yüksek seviyelere ulaşırken gelirlerde yaşanan durgunluk borçlanmayı hayatı idame etmede en önemli yollardan biri haline getirmiştir. Çalışmada ilk kısımda borçlanmada yaşanan bu artışın arka planındaki gelişmelere kavramsal düzeyde değinilmiş, finansallaşma ve neoliberalleşme birlikte ele alınmıştır. Daha sonra Türkiye’nin neoliberalleşme süreci 1980’den itibaren günümüze kadar incelenmiştir. Zira borçlanmanın bugünkü haline gelmesi bu süreçlerden bağımsız düşünülemez. Bireyin gündelik hayatını yoğun şekilde sirayet etmiş olan borçluluk kavramının toplumsal sonuçları, bu mekanizmanın içerisinde taşıdığı iktidar ilişkileri gerçekleştirilen anket çalışması odağında incelenmiştir.Öğe Türkiye'de boşanamayan ve boşanan kadınların yapabilirliklerinin boşanma eylemine geçiş veya geçemeyişleri üzerine olan etkisi(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2019) Çil, Gizem; Kılıç, AzerBoşanma olgusu, kadın ve erkek arasında yasal ve duygusal bağların mahkeme kararı ile son bulması olarak tanımlanmaktadır. Türkiye’de boşanma oranlarının yıldan yıla arttığı gözlemlense ve bu durum medya ve siyasi aktörler tarafından ön plana çıkarılıyor olsa da, Batı ülkelerine kıyasla boşanma oranlarının düşük seyretmeye devam ettiği gözlemlenmektedir. 2019 Eurostat verilerine göre, Avrupa Birliği ülkelerinde 2015 yılında her 100 evlilikten 43’ünün boşanma ile sonuçlandığı gözlemlenirken; Türkiye’de ise aynı yıl her 100 evlilikten 21’inin boşanma ile sonuçlandığı görülmektedir. Boşanma oranlarının düşük seyretmesinin nedeninin, Türkiye’de daha mutlu evliliklerin gerçekleştiği varsayımıyla açıklanamayacağına dikkat çekerek ve medyada sıklıkla karşılaşılan kadın cinayetleri de göz önünde bulundurularak, bu çalışmada Türkiye’de boşanamayan kadınların varlığına dikkat çekilmesi amaçlanmaktadır. Boşanan ve boşanamayan kadınların hangi parametrelere göre karar verdiklerinin incelendiği bu çalışmada; boşanan ve boşanamayan kadınların yapabilirlikleri ve süreç içerisinde yaşadıkları deneyimler “yapabilirlik yaklaşımı” çerçevesinde incelenmektedir. Yapabilirlik yaklaşımına ek olarak, boşanmayı düşünme / boşanmaya karar verme sürecinde psiko-sosyal faktörlerin de etkili olduğu görüldüğünden, kadınların yapabilirliklerinin belirli psiko-sosyal kavramlar çerçevesinde değerlendirilmesi de amaçlanmaktadır. Bu çalışmada karma yöntemli araştırma metodu kullanılarak, boşanan ve boşanamayan kadınların yapabilirliklerinin eyleme geçiş ve geçemeyişlerine olan etkisi hem nicel hem de niteliksel bulgularla incelenmiştir. Türkiye’de ikamet eden 2297 kadının katılım sağladığı anket çalışması internet ortamı üzerinden paylaşılmış ve gerçekleştirilmiştir. Ankete katılım sağlayan ve mülakata katılım sağlamak isteyenler arasından 10 kişi seçilerek yine internet üzerinden görüntülü konuşma yöntemiyle yarı yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiş ve böylelikle anket verilerinin mülakatlarda paylaşılan yaşam hikayeleri ile desteklenmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; kadınların farklı alanlardaki yapabilirliklerinin ve benlik gelişimlerinin (özerk benlik / ilişkisel benlik) boşanabilmelerine veya boşanamamalarına doğrudan etkisi olduğu gözlemlenmektedir. Hakim toplumsal yapı ve toplumsal cinsiyet kalıp yargılarının sonucu olarak, kadınların yapabilirlik yoksunluğu yaşadıkları görülürken, bu yoksunluğun onların kendi hayatları adına seçim yapamamalarını etkilediği görülmektedir. Ayrıca, araştırma bulguları çerçevesinde çocuk sahibi olma; gelir ve çalışma durumu; gelecek, pişman olma ve başarısızlık kaygısı; geniş ailenin tutumu; fiziksel ve duygusal şiddet; kadınların kendilerini güvensiz hissetmesi ve yaşamlarında kendileri olarak özgürce var olamamaları gibi faktörlerin kadınların boşanabilme ve boşanamama durumlarını doğrudan etkilediği gözlemlenmiştir.Öğe Analysis of islamic discourse in values education books in Turkey(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2019) Sevinç, Büşra; Çayır, KenanBu tez Türkiye’de İslami kesimler tarafından yayınlanan değerler eğitimi kitaplarını incelemektedir. Değerler eğitimini eğitim politikası olarak ele almakta ve nasıl farklı ideolojilerin çatışma alanlarından biri olduğunu göstermektedir. Türkiye’de toplumun farklı kesimleri tarafından birçok değerler eğitimi materyali üretilmekte olup; değerler eğitimi kitaplarının çoğunluğu özellikle değerler eğitiminin gerekliliğine ve önemine vurgu yapan İslami yayınevleri tarafından basılmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada İslami yayınevleri tarafından 6 - 10 yaş aralığında basılan yetmiş dokuz değerler eğitimi kitabı eleştirel söylem analizi kullanılarak incelenmektedir. Tez değerler eğitiminin tarihsel arka planını; ve ahlak, karakter ve vatandaşlık eğitimleriyle olan ilişkisini irdelemektedir. İslami kesimlerin toplumsal sorunlara yaklaşımını ve değerler eğitiminin bu sorunlara nasıl çözüm olarak düşünüldüğünü göstermektedir. Ayrıca, değerler eğitimi teorik açıdan analiz edilmiş olup, değerler eğitimi kitaplarında ne tür bir hayali toplumun ve aile yapısının yer aldığına odaklanılmıştır. Son olarak, spesifik olarak adalet ve vatanseverlik değerleri incelenmiştir. Tezde değerler eğitimi kitaplarında ortak bir İslami söylemin olduğu belirlenmiştir. Kitaplarda toplum işlevselci bir perspektiften hayal edilmekte ve sosyal düzenin önemine vurgu yapılmaktadır. Ayrıca geniş aileye sıkça yer verilmiş olup aile milli, kültürel, ve dini değerlerin yeniden üretildiği bir kurum olarak yer almıştır. Adalet ise değerler eğitimi kitaplarında adalet-eşitlik dikotomisi çerçevesinde anlatılmaktadır. Değerler eğitimi kitaplarında savaş, ölüm ve şehitlik ise vatansever söylemi oluşturan temalardır. Tehditlere ve düşmanlara karşı her zaman birlik içinde hazır olma düşüncesi de vatanseverlik bağlamında verilen önemli bir unsurdur.Öğe Tu?rkı?ye’de tespı?h kullanımının toplumsal temellerı?(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2018) Arslan, Katia; Duben, Alan[Abstract Not Available]Öğe Erken dönem (1898-1919) Kürt basınında toplumsal cinsiyet ve Kürt kadınları teali cemiyeti(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2018) Yıldız, Rojda; Bilmez, Bülent[Abstract Not Available]Öğe Nusayrilik Sır ve direniş(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2011) Can, Şule; Tuğrul, Saime[Abstract Not Available]Öğe Politicizing the de-policitized: The representation of disability in Turkey's textbooks(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2017) Ergün, Melike; Çayır, Kenan[Abstract Not Available]Öğe New zones of coexistence in the cultural field the popular literary magazines in Turkey(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2017) İmamoğlu, Efe; Çayır, Kenan[Abstract Not Available]Öğe Ötekilik bağlamında Suriyeli kadınlar: Yerel ve ulusal basında Suriyeli kadın temsillerinin incelenmesi(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2018) Keskin, İlayda Rojda; Çayır, Kenan[Abstract Not Available]Öğe The role of civil society organizations in reconciliation processes the case of Turkey and Armenia(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2017) Balyan, Varduhi; Yılmaz, Volkan[Abstract Not Available]Öğe Emergence of the vegan identity in İstanbul(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2018) Üzeltüzenci, Pınar; Zeybek, Sezai Ozan[Abstract Not Available]Öğe Witnessing desire new media and shifting sexual experiences (among youth)(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2017) Asman, İhsan Can; Zeybek, Sezai Ozan[Abstract Not Available]Öğe Türkiye'de üniversitelerde verilen topluma hizmet uygulamaları dersi ve sosyal sorumluluk derslerinin işlenişinin gençlerin katılımı yönünden incelenmesi(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2017) Berberoğlu, Esra; Akyüz, Ali Alper[Abstract Not Available]Öğe Urban ageing and the right to the city experiences of elderly in Kadıköy(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2017) Tunçer, Merve; Çayır, Kenan[Abstract Not Available]Öğe Köye geri dönüş: Türkiye'deki ekolojik çiftliklerde birlikte yaşam deneyimleri ve yeni köylülük(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2016) Özadak, Ayşegül; Yıldırım, Umut[Abstract Not Available]Öğe Halkla ilişkiler örneği üzerinden yeni kapitalizmde çalışmanın dönüşümü üzerine(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2015) Sayat, Behice; Çayır, Kenan[Abstract Not Available]Öğe Aesthetics and politics: Criticism in art(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2012) Ozan, İlhan; Ansen, Selen[Abstract Not Available]Öğe Internet as a public space and its promise of emancipation(İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2014) Göksoy, Ekin Can; Uğur, Aydın[Abstract Not Available]