Tourism and Hotel Management

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 10 / 10
  • Öğe
    Yükseköğretimin çevresel koşullarının değerlendirilmesi: Porter'ın beş güç modelini kullanarak teorik bir yaklaşım
    (Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2017) Tamtekin Aydın, Oya
    Özet: Yükseköğretime artan talep ve beraberinde getirdiği değişim ve rekabet süreci birçok çalışmaya konu olmuştur. Rekabet denildiğinde akla gelen en önemli isimlerden birisi de Porter’dır. Onun beş güç modelinde, “sektöre yeni girenlerin karşılaşacağı engeller, ikame ürünlerin tehdidi, alıcıların pazarlık gücü, tedarikçilerin pazarlık gücü ve firmalar arasındaki rekabet unsuru” olarak adlandırılan beş faktör, bir endüstri alanının dış çevre koşullarından kaynaklanan fırsatları ve tehditleri anlamak için kullanılır. Beş güç modeli, bir endüstri alanındaki kârlılık düzeyini ve rekabet yoğunluğunu belirlemek için analitik bir araç olarak sıklıkla kullanılmıştır. Böylelikle yöneticiler rekabet güçlerine karşı kurumları için strateji geliştirme ve kendilerini savunma yollarını keşfetme imkânına sahip olmuşlardır. Literatürde, bu model ile ilgili farklı sektörlerde çok sayıda çalışma karşımıza çıkmasına rağmen, yükseköğretim alanının kârlılık ve rekabet faktörleriyle birlikte bir sektör olarak değerlendirilip değerlendirilmeyeceğine dair yaşanan kararsızlık yüzünden, teorinin bu alan ile ilgili uygulamalarına çok da fazla rastlanamamaktadır. Özellikle bizim ülkemizde, yükseköğretimin bir sektör olarak görülmesi fikrinin batıya kıyasla daha tartışmaya açık bir husus olması, konuyla ilgili bir çalışmaya rastlayamamamızı açıklar bir sebep olarak görülebilir. Bu makalede, ilgili literatür çerçevesinde, beş güç modeli yükseköğretim alanı ile bağlantılı bir şekilde ele alınacak, sonrasında bu çerçevede ortaya konulan faktörler ve değerlendirmeler Türk yükseköğretiminin dış çevre koşulları ile ilişkilendirilmeye çalışılacaktır. Elde konuyla ilgili derli toplu kaynaklar ve yeterli veriler olmadığından, Türk yükseköğretim alanı ile olan ilişkilendirme çok detaylı yapılmayacak, yükseköğretim alanına yönelik dış çevre koşullarından gelebilecek tehdit ve fırsatları görebilmek için genel bir yaklaşım elde edilmeye çalışılacaktır. Çalışma ile ortaya konulan bu teorik alt yapının politikacılara, üniversite yöneticilerine ve akademisyenlere farklı bir bakış açısı kazandırmasının yanı sıra ileride Türk yükseköğretim alanının sunduğu fırsat ve tehditleri analiz etmek ve uygun stratejiler geliştirmek için yapılacak olan araştırmalara vizyon sağlaması ve temel oluşturması da umut edilmektedir.
  • Öğe
    Yükseköğretim kurumlarında araştırma performansı: Ölçüm kriterleri ve kavramı etkileyen faktörler üzerine bir inceleme
    (Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2017) Tamtekin Aydın, Oya
    Özet: Yükseköğrenim alanında giderek artan rekabetçi ortam etkisiyle son yıllarda üniversite sıralama sistemleri üzerine olan araştırmalar oldukça önem kazandı. Bu makale, özellikle Türkiye’deki akademisyenlerin ve bu konuda söz sahibi yöneticilerin, uluslararası üniversite sıralama sistemleri üzerine dikkatlerini çekmeyi ve Türk üniversitelerinin bu sıralamalardaki konumunu ortaya koymayı amaçlanmıştır. Bu bağlamda, dünyadaki en önemli sıralama sistemleri kendi internet sitelerinden özellikle ölçütleri açısından incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda, 2011’den başlayarak 2016 yılına kadar 6 yıllık bir dönemde üniversitelerimizin bu sıralamalarda ilk 500’deki yeri, her sıralama sisteminin orijinal web sitesinden ve URAP raporlarından elde edilen veriler derlenerek tablolar halinde sunulmuştur. Bu çalışma sonucunda özellikle iki bulgu dikkate değer bulunmuştur. Birincisi, incelenen altı sıralama sisteminde de araştırma performansının ne denli önemli bir ölçüt olduğu; ikincisi ise üniversitelerimizin bu sıralamalarda çok da iyi bir pozisyonda olmadığıdır. Bu araştırma, akademiyle ilgilenen tüm paydaşlara üniversite sıralama sistemlerinin amaçlarını, önemini, ölçütlerini göstermeyi ve üniversitelerimizin uluslararası sıralamalardaki konumunu anlamaları hususunda onlara yardımcı olmayı hedeflemiştir. Böylelikle, çalışmanın, üniversitelerimizin konumunun iyileştirilmesinin gerekliliği hususunda bir farkındalık oluşturması beklenmektedir. Bir sonraki araştırmamızda, birçok sıralama sisteminde en önemli kıstas olarak gözlemlenen araştırma performansı konusu irdelenecek ve böylece konuyla ilgili daha geniş ve bütüncül bir bakış açısı oluşturulmaya çalışılacaktır
  • Öğe
    Understanding online food ordering: How the process results in satisfaction of the customers
    (Beykoz Akademi Dergisi, 2019) Shipman, Zehra Dilistan
    ABSTRACT: The purpose of this study is to understand which factors affect customer satisfaction as well as future behavioral intention in online food ordering. A conceptual model was developed to assess the effect of factors on customer satisfaction. The dimensions of online service quality are identified through existing literature. The study employed a quantitative research design collecting data via convenience sampling. Data were analyzed by regression model to test the proposed hypotheses. The results show that website quality, delivery, and food quality explain the satisfaction of customers for online food ordering, which, in turn positively affects future behavioral intentions.
  • Öğe
    Destination image and relationship: The moderating role of local cuisine experience
    (Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2019) Erkmen, Ezgi; Shipman, Zehra Dilistan
    ABSTRACT: Destination branding has increased its importance in recent years due to intense competition in international tourism. As such, understanding of which attributes contribute to destination branding is especially important to identify and differentiate the destination. As a result, the purpose of this study is to explore the moderating role of local cuisine on the relation between destination image and relationship. In doing so, this study employed an empirical causal research design using structural equation modeling along with multi-group analysis. Data were collected from foreign travelers visiting İstanbul. Even the results did not confirm the moderating role of local cuisine experience, the study evidenced the direct and indirect effects of local food on image, satisfaction and trust. That is, from the point of destination branding, the current research validates the argument that local cuisine can be positioned as a separate peak experience rather than being a component of overall travel experience.
  • Öğe
    Employee based brand equity: Building brand value for employees through internal branding
    (Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 2018) Erkmen, Ezgi
    ABSTRACT: The purpose of this study is to examine the role of internal branding in explaining employees brand equity in service industry. A conceptual model, which incorporates the internal branding mechanisms, namely the human resources, leadership, and internal communication, is proposed to understand their effect on employee based brand equity. A quantitative research methodology, using structural equation modeling, was adopted to understand the role of internal branding in creating brand equity for employees. Data were collected from the customer contact employees in hotel and restaurant industry. The findings supported the sequential link for: internal branding – brand awareness – brand image and perceived quality – brand commitment. Even only internal communication and leadership were found to significantly affect brand awareness; this brand knowledge was then positively influenced the brand image and perceived brand quality of employees. Moreover, the results found that as employees have a more positive perception of brand image and quality, they are more likely to be committed to the company brand. Therefore, this study confirmed the importance of internal branding to increase employee brand equity, which in turn, translates into a strong brand for customers. In addition, this research is one of the limited studies adopting an employee perspective for brand equity as well as studying the role of internal branding mechanisms in building that brand equity.
  • Öğe
    Impact of demographic variables on job stress factors: a study on Turkish employees
    (İşletme Araştırmaları Dergisi, 2018) Oya, Tamtekin Aydın
    ABSTRACT: Pursuant to research regarding hotel management and tourism, several stress factors have been determined to affect both employees and managers. However, relevant literature does not adequately explore the effect of demographic variables on the stress factors. Moreover, no measurement has been identified to test job stress factors for Turkish hotel employees. Accordingly, this study, particularly aimed (a) to develop a scaling method for examining job stress factors for hotel employees in Turkey, and (b) to examine the differences between demographic characteristics and job stress factors obtained from the scaling endeavor. A convenience sampling method was used to determine the participants in the study. Then, face-to-face questionnaires were administered to employees at four- and five-star hotels in Istanbul. In total, 500 questionnaires were delivered to the employees, and 379 questionnaire forms were considered valid. At the end of the study, scaling was obtained that includes 33 items falling under six job stress factors, the factors of job stress and factor items were ranked and then, the differences between the demographic variables and job stress factors were presented.
  • Öğe
    Yerel mutfak deneyiminin tüketici temelli destinasyon marka denkliğine etkisi
    (Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2018) Erkmen, Ezgi
    ÖZET: Turizm sektöründe artan rekabet göz önüne alındığında, destinasyon markalaması destinasyonların kendilerini farklılaştırabilmesi açısından giderek önem kazanmaktadır. Son on yılda ise yerel yemek ve mutfakların ziyaretçi sayısını artırmak için bir pazarlama aracı olarak kullanıldığı görülmektedir. Buna ek olarak, literatürde yerel mutfaklar ve yemek deneyiminin markalama üzerindeki etkisini anlamaya yönelik araştırmaların önemi de artmıştır. Tüm bu gelişmeler doğrultunda, bu çalışmanın amacı yemek deneyimini oluşturan unsurları anlamak ve bu unsurların tüketici temelli destinasyon marka denkliği oluşumundaki rolünü ortaya koymaktır. Yapılan çalışmada kavramsal bir araştırma modeli önerilmiş ve test edilmiştir. Araştırmanın verileri turistik amaçla İstanbul’u seyahat eden yabancı ziyaretçilerden elde edilmiş ve önerilen modeldeki değişkenler arası ilişkiler yapısal eşitlik modeli kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar destinasyon marka denkliğinin oluşumu için önerilen yemek deneyimi – marka farkındalığı – marka imajı ve davranışsal niyetler arasındaki sıralı ilişkiyi doğrulamıştır. Yemek deneyimini oluşturan unsurlardan ise yemek kalitesi, kültürel ve sosyal faktörlerin markalamadaki olumlu etkileri doğrulanmıştır.
  • Öğe
    University choice process: a literature review on models and factors affecting the process
    (Yükseköğretim Dergisi, 2015) Aydın, Oya Tamtekin
    ABSTRACT: In recent years, many studies have discussed the increasing competition in higher education. They have emphasized that the aim of the growing competition between universities was to increase the number of students, get research support, find faculty members, and receive financial contributions. In connection with the “increase in the number of students” which is a significant part of the competition among the universities, this article aims to investigate the factors affecting the university choice process which is a challenging and significant period. Relevant literature has been reviewed to provide an extensive compilation of these factors. First, the university choice process was explained in terms of the following four models: economic models, sociological models, combined models, and the marketing approach. Then, the study investigated the nine main factors (reference groups, families, reputation and attributes of universities, personal factors, location, postgraduate job prospects, university fees, financial aid/scholarship, and information sources) that have an impact on the choices of students independent from the models. Lastly, the models and factors are presented in a conceptual framework. At the end of the study, a conceptual framework that will be useful for all university managers determining strategies and policies for student recruitment is provided.
  • Öğe
    Social Interaction Between Students: Local and International Students' Experiences at a Turkish University
    (Univ Louisiana Monroe, 2020) Aydın, Oya Tamtekin
    The relationship between local and international students has become one of the most important topics in the literature on the internationalization of education; however, these discussions have focused mainly on Western countries and on the perspectives of students who are from similar home countries. The views of students who choose to study abroad in Turkey offer different perspectives. Forty-two international and 35 local students enrolled at Istanbul Bilgi University participated in the study. No students reported an absence of relationships between local and international students; no international participants mentioned loneliness, exclusion, or isolation, even though these concepts appear in many studies of students in Western countries. All students who reported having poor relationships with other groups identified the language barrier as the main cause, and introversion in both local and international students may have prevented meaningful relationships.
  • Öğe
    Impact of Climate Change on Natural Snow Reliability, Snowmaking Capacities, and Wind Conditions of Ski Resorts in Northeast Turkey: A Dynamical Downscaling Approach
    (Mdpi, 2016-04) Demiroğlu, Osman Cenk; Turp, Mustafa Tufan; Öztürk, Tuğba; Kurnaz, Mehmet Levent
    Many ski resorts worldwide are going through deteriorating snow cover conditions due to anthropogenic warming trends. As the natural and the artificially supported, i.e., technical, snow reliability of ski resorts diminish, the industry approaches a deadlock. For this reason, impact assessment studies have become vital for understanding vulnerability of ski tourism. This study considers three resorts at one of the rapidly emerging ski destinations, Northeast Turkey, for snow reliability analyses. Initially one global circulation model is dynamically downscaled by using the regional climate model RegCM4.4 for 1971-2000 and 2021-2050 periods along the RCP4.5 greenhouse gas concentration pathway. Next, the projected climate outputs are converted into indicators of natural snow reliability, snowmaking capacity, and wind conditions. The results show an overall decline in the frequencies of naturally snow reliable days and snowmaking capacities between the two periods. Despite the decrease, only the lower altitudes of one ski resort would face the risk of losing natural snow reliability and snowmaking could still compensate for forming the base layer before the critical New Year's week. On the other hand, adverse high wind conditions improve as to reduce the number of lift closure days at all resorts. Overall, this particular region seems to be relatively resilient against climate change.